Přidej si svou IT školu do profilu a najdi spolužáky zde na síti :)

2. díl - Začínáme s JavaScriptem - První skripty

JavaScript Základní konstrukce Začínáme s JavaScriptem - První skripty

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulé lekci, Úvod do JavaScriptu, jsme si udělali úvod do jazyka JavaScript. V dnešním tutoriálu si něco konečně naprogramujeme a vyzkoušíme. Nebudeme říkat, že píšeme programy, protože budeme psát spíše jen takové útržky kódu, které budou dělat jednoduchou a specifickou věc. Udělejme si tedy první script. Rovnou na začátku říkám, že když chcete pracovat s JavaScriptem, musíte umět alespoň základy HTML. Pokud je neznáte, doporučuji tedy pročíst alespoň kurz Webové stránky krok za krokem, přičemž CSS můžete vynechat. Scripty nemusíme na rozdíl od serverových jazyků (např. PHP) nikam nahrávat, budeme si je spouštět pěkně doma, ve svém prohlížeči. Prohlížečem mám na mysli buď Chrome (ten je úplně ideální) nebo Firefox. Oba totiž obsahují perfektní nástroje pro debugování scriptů, tím mám na mysli hledání chyb v našich scriptech. Pusťme se tedy do toho!

Vytvořte si novou HTML stránku a její obsah upravte do následující podoby:

<!DOCTYPE html>

<html lang="cs-cz">
        <head>
                <meta charset="utf-8" />
                <title>První webová aplikace v JavaScriptu</title>
        </head>

        <body>
                <script type="text/javascript">
                document.write("Ahoj ITnetwork!");
                </script>
        </body>
</html>

Když si stránku nyní spustíte v prohlížeči, měla by obsahovat text "Ahoj ITnetwork!".

Hello World v JavaScriptu

Je to obdoba aplikace Hello World (ahoj světě), která se používá při výuce programování v prvních aplikacích. Vysvětleme si, co jsme to vlastně udělali. Když prohlížeč zobrazuje HTML stránku, jede odshora dolů. Jakmile narazí na tag <script>, chápe text v tomto tagu jako zdrojový kód pro jazyk JavaScript a rovnou ho spustí. Po ukončení pokračuje dále s parsováním stránky. Toto může vést k problému, když chceme shora ovlivnit JavaScriptem element, který je až na konci stránky a prohlížeč ho tedy ještě nenačetl. Proto se JavaScript často vkládá do hlavičky a spouští se až když je celá stránka načtená. Tím se však budeme zabývat později. Máme tu tedy první příkaz:

document.write("nějaký text");

Prozradím, že dokument je objekt, který symbolizuje HTML dokument, tedy naší webovou stránku. Write je jeho metoda, která zapíše na dané místo v kódu HTML stránky vložený text. Cokoli na stránce přes JavaScript změníme, to se okamžitě projeví. Zde se tedy zobrazí náš text Ahoj ITnetwork! Je zvykem psát za všemi příkazy středník - ;, i když to v JavaScriptu není nutné.

Nyní se podíváme jak se pracuje s proměnnými.

Proměnné

Slovo proměnná byste měli znát ze školy, pro neprogramátory je to místo v paměti, kam si můžeme ukládat data a potom s nimi pracovat. Každá proměnná má svůj datový typ, v JavaScriptu může obsahovat číslo, text, hodnotu boolean (pravda nebo nepravda, o té až příště) nebo objekt. Datové typy proměnným přiřazuje sám JavaScript podle toho, co do nich zrovna ukládáme. Proto říkáme, že je JavaScript dynamicky typovaný jazyk (dynamicky mění typy proměnných podle jejich obsahu).

Všechny proměnné se v JavaScriptu deklarují pomocí slova var! Můžeme také použít nové klíčové slovo let, ale tím se nyní nezatěžujme. Když nepoužijete žádné klíčové slovo, na rozdíl od jiných jazyků vytvoříte tzv. globální proměnnou, což není vždy úplně to, co chcete. Ta je totiž potom přístupná ze všech skriptů a to může vyvolat konflikty.

Vytvořme si několik proměnných:

var a;       // vytvoří proměnnou a, ve které zatím nic není
var b = 40;  // vytvoří proměnnou b s hodnotou 40
c = 30;      // vytvoří globální proměnnou c s hodnotou 30
s = "Text";  // vytvoří proměnnou s, která bude obsahovat textový řetězec

Kód výše obsahuje vytvoření číselných proměnných a vytvoření proměnné, která obsahuje text (ten píšeme do uvozovek, aby překladač věděl, že je to jen text a ne název nějaké další proměnné nebo funkce). Zároveň jsme si ukázali, jak se v kódu dělají komentáře, tedy poznámky pro programátory, kterých si interpret (váš prohlížeč) nevšímá. Použijeme k tomu dvě lomítka - //. Kdybychom chtěli komentář na víc řádků, používá se /* a */ . S proměnnými samozřejmě můžeme dělat nejrůznější operace. Začněme sčítáním. Můžeme sčítat čísla, ale dokonce i textové řetězce (ty se tím spojí v jeden text). Vše se dělá pomocí operátoru +.

Dokonce můžeme sčítat i číslo a textový řetězec, interpret si číslo převede na řetězec a výsledkem bude součet řetězců.

var a = 10;
var b = 20;
var c = a + b;
document.write("Zde je součet čísel a a b: ");
document.write(c);
document.write("<br />"); // vložíme HTML tag pro novou řádku
var s1 = "10";
var s2 = "20";
var s3 = s1 + s2;
document.write("Zde je součet řetězců s1 a s2: ");
document.write(s3);

Výsledek:

Proměnné v JavaScriptu

Z výstupu tohoto programu byste měli pochopit rozdíl mezi číslem a řetězcem :) Můžeme samozřejmě i násobit, odčítat a dělit, jsou k tomu operátory \*, -, /. Všimněte si, že jsme stále v HTML, pokud chceme nový řádek, vložíme do stránky prostě HTML tag pro odřádkování.

Datum a čas

Podívejme se ještě jak se pracuje s datem a časem. Výsledkem bude první script do vašich stránek, který bude mít nějaké praktické využití. Vše potřebné nalezneme v objektu Date, tedy čas i datum. Ukážeme si, jak si objekt vytvořit a jak s ním pracovat. Vytvoříme ho pomocí klíčového slova new, které nám ho uloží do proměnné podobně, jako jsme to dělali s čísly nebo textem:

d = new Date(); // vytvoří proměnnou, ve které je aktuální datum

Pozn. Klasická proměnná neumí nic moc jiného, než uchovávat hodnotu. Co nejjednodušeji řečeno, objekt je chytřejší. Když si ho uložíme do proměnné, můžeme na něm potom volat tzv. metody. Vzpomeňte si na objekt document a metodu write. S datem je to něco podobného.

Na objektu date budeme volat následující metody:

  • getDate() - vrátí číslo dne v měsíci, 1 je prvního
  • getMonth() - vrátí číslo měsíce v roce, leden je 0, takže je nutné přičíst 1
  • getFullYear() - vrátí aktuální rok jako 4 číslice
  • getHours() - vrátí hodiny
  • getMinutes() - vrátí minuty
  • getSeconds() - vrátí sekundy
  • getTime() - tato metoda vrací počet milisekund od 1.1.1970, tento formát se v informatice často používá (tzv. UNIX TimeStamp)

Jména metod nejsou úplně šťastně zvolená, no, co naděláme :)

Vypišme si tedy aktuální datum a čas:

d = new Date(); // vytvoří proměnnou, ve které je aktuální datum
document.write("Dnes je: " + d.getDate() + ". " + (d.getMonth() + 1) + ". " + d.getFullYear());
document.write("<br />");
document.write("Čas je: " + d.getHours() + ":" + (d.getMinutes()));

Výsledek:

Datum a čas v JavaScriptu

Datum a čas se bere samozřejmě z počítače uživatele (opět opakuji, JavaScript běží u klienta), když tedy čas změníte, měl by se změnit i na stránce :) V příští lekci, Základní datové typy v JavaScriptu a jejich funkce, se podíváme blíže na základní datové typy. Všechny 3 zdrojové skripty jsou níže ke stažení pro případ, že jste někde udělali chybu. Bude tomu tak vždy.


 

Stáhnout

Staženo 507x (2.24 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce JavaScript

 

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Jak se ti líbí článek?
42 hlasů
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Miniatura
Předchozí článek
Úvod do JavaScriptu
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka JavaScript
Aktivity (4)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (49)

Avatar
Jiří Gracík
Redaktor
Avatar
Jiří Gracík:17. ledna 13:15

Technicky se bez var nevytvoří vůbec proměnná, jenom se přidá property global objectu.

Odpovědět 17. ledna 13:15
Creating websites is awesome till you see the result in another browser ...
Avatar
Jiří Gracík
Redaktor
Avatar
Jiří Gracík:17. ledna 13:21

A ještě poslední věc - ve Strict Módu od ECMAScriptu 5 se takový kód rozbije.

Odpovědět 17. ledna 13:21
Creating websites is awesome till you see the result in another browser ...
Avatar
Marian Benčat
Redaktor
Avatar
Marian Benčat:17. ledna 13:23

Javascript je tak geniální, že to nevytvoří proměnnou, když se napíše VAR, ale vytvoří si to hned na začátku scopeu :D

Odpovědět  +1 17. ledna 13:23
In Smalltalk, everything is an object, In Clojure, everything is a list, In Javascript, everything is fucking mistake
Avatar
Jiří Gracík
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Marian Benčat
Jiří Gracík:17. ledna 13:31

Ano, a pak se lidi diví, že ji zná dřív, než se o ní pořádně v kódu zmíní :D Příklad pro ty, co nevědí:
https://developer.mozilla.org/…atements/var#…

Odpovědět  +1 17. ledna 13:31
Creating websites is awesome till you see the result in another browser ...
Avatar
mathias.balla:14. února 11:20

Skúsil by prosím niekto toto vysvetliť, absolútne tomu nerozumiem...
When JavaScript variables are declared, they have an initial value of undefined. If you do a mathematical operation on an undefined variable your result will be NaN which means "Not a Number". If you concatenate a string with an undefined variable, you will get a literal string of "undefined".

Editováno 14. února 11:21
 
Odpovědět 14. února 11:20
Avatar
Odpovídá na mathias.balla
Libor Šimo (libcosenior):14. února 13:34

Mimochodom odkiaľ to máš?

Odpovědět 14. února 13:34
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Avatar
Odpovídá na mathias.balla
Libor Šimo (libcosenior):15. února 8:12

Citujem z prvého článku tutoriálu o JS:
"Syntaxe je tedy C-like a jazyk je dynamicky typovaný, obsahuje pouze jeden numerický typ a to number, string pro text, boolean pro pravdivostní hodnotu a Object pro cokoliv jiného."
To znamená, že si sám podla INICIALIZÁCIE deklarovanej premennej určí typ.
Napr.:
var a = 5; // vyberie si typ number
var b = 5.5; // vyberie si typ number
var c = "retazec"; // vyberie si typ string
var d = false; // vyberie si typ boolean
Ak premennú len deklaruješ:
var a; // nevie čo si má vybrať a preto si vyberie NIČ :-D
Teda
a = a + 5; // je vlastne NIČ = NIČ + 5
Ale pretože je vo výraze uvedené číslo (number), oznámi ti, že premenná nie je číslo "NaN" (Not a Number)
ak
a = a + "String!"; je vlastne NIČ = NIČ + "String!"
Ale pretože je vo výraze uvedený reťazec, oznámi ti že, premenná nie je definovaná. "undefinedString!"

Je ti to už trochu jasnejšie?

Odpovědět  +1 15. února 8:12
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Avatar
Odpovídá na Libor Šimo (libcosenior)
mathias.balla:15. února 8:33

Áno, teraz je mi to už jasné, díki za ochotu dosť mi to pomhlo.

 
Odpovědět 15. února 8:33
Avatar
Nicole Cvrčková:30. srpna 11:59

Velice dobře vysvětlené!!!! :)

 
Odpovědět 30. srpna 11:59
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 59. Zobrazit vše