7. díl - Funkce v JavaScriptu

JavaScript Základní konstrukce Funkce v JavaScriptu

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulé lekci, Pole v JavaScriptu, jsme se naučili používat pole. Dnešní JavaScript tutoriál je věnován velmi důležitému tématu, kterým je využívání funkcí. Díky funkcím budeme příště schopni reagovat na různé události jako je např. kliknutí na tlačítko a naprogramujeme tak první opravdovou webovou aplikaci.

Tvorba funkcí

Nejprve si nějak jednoduše vysvětleme, co je to funkce. Jedná se o blok kódu, který jednou napíšeme a potom ho můžeme libovolně volat bez toho, abychom ho psali znovu a opakovali se. Funkci deklarujeme pomocí klíčového slova function a obsahuje blok kódu ve složených závorkách. Funkce, která vypíše do dokumentu "Ahoj, vřele tě tu vítám!", by vypadala následovně:

function pozdrav() {
        document.write("Ahoj, vřele tě tu vítám!");
}

Funkci nyní musíme zavolat. Můžeme to samozřejmě udělat až potom, co ji deklarujeme, jinak by ji prohlížeč neznal:

function pozdrav() {
        document.write("Ahoj, vřele tě tu vítám!");
}

pozdrav(); // zavolání funkce

Výsledek:

Funkce v JavaScriptu
localhost

Funkce s parametry

Funkce může mít také libovolný počet vstupních parametrů, které píšeme do závorky v její definici a podle nich ovlivňujeme její chování. Mějte situaci, kdy chceme pozdravit našeho návštěvníka podle jména. Rozšíříme tedy stávající funkci o parametr jmeno a ten potom přidáme s konkrétní hodnotou do volání funkce:

function pozdrav(jmeno) {
        document.write("Ahoj, vřele tě tu vítám " + jmeno + "!<br />");
}

pozdrav("Karle"); // zavolání funkce

Kdybychom nyní chtěli pozdravit několik lidí, nemusíme otrocky psát znovu a znovu document.write("Ahoj, vřele...");, stačí nám pouze vícekrát zavolat naší funkci:

pozdrav("Karle");
pozdrav("Davide");
pozdrav("Mařenko");

Výsledek:

Funkce v JavaScriptu
localhost

Návratová hodnota funkce

Funkce může dále vracet nějakou hodnotu. V našem případě bychom nemuseli do dokumentu rovnou zapisovat (například proto, že budeme chtít s textem ještě dále pracovat a ne ho rovnou vypsat). Slouží k tomu příkaz return:

function pozdrav(jmeno) {
        return "Ahoj, vřele tě tu vítám " + jmeno + "!";
}

let text = pozdrav("Karle");
document.write(text);

Vzpomeňme si na minulé příklady, které vypisovaly den v týdnu a kdo má svátek. Můžete si je zkusit přepsat tak, abyste volali funkci. V rámci návrhu by všechen kód měl být rozdělen do funkcí (nebo do objektů, viz další navazující kurz) a to zejména kvůli přehlednosti. My jsme to ze začátku díky jednoduchost zanedbali, nyní to prosím berte na vědomí :)

Výhoda funkcí je tedy v přehlednosti a úspornosti (můžeme napsat nějakou věc jednou a volat ji třeba stokrát na různých místech skriptu). Když se rozhodneme funkci změnit, provedeme změnu jen na jednom místě a tato změna se projeví všude, což značně snižuje riziko chyb. V příkladě, kde zdravíme Karla, Davida a Mařenku, nám stačí změnit text pozdravu ve funkci a změní se ve všech třech voláních. Nemít kód ve funkci, museli bychom přepisovat 3 věty a v nějaké bychom mohli udělat chybu.

Uložení funkce do proměnné

Posuňme se dále. JavaScript se liší od jiných jazyků tím, jak pracuje s funkcemi. Funkce zde umí ještě více, než jsme si ukázali. Pokud si vzpomínáme, v úvodní lekci do JavaScriptu jsme mluvili o tzv. funkcionálním paradigmatu. Jedná se o specifický styl programování a myšlení pomocí funkcí. Funkci můžeme totiž uložit do běžné proměnné a z této proměnné ji později volat.

function pozdrav(jmeno) {
        return "Ahoj, vřele tě tu vítám " + jmeno + "!";
}

let promenna_s_funkci = pozdrav; // nyní máme v proměnné uloženou funkci pozdrav
let text = promenna_s_funkci("Karle"); // zavoláme funkci z proměnné
document.write(text);

Ve skutečnosti jsou všechny funkce v JavaScriptu vnitřně proměnné.

Anonymní funkce

Funkci můžeme definovat přímo v přiřazení do proměnné, hovoříme potom o tzv. anonymní funkci:

let promenna_s_funkci = function(jmeno) {
        return "Ahoj, vřele tě tu vítám " + jmeno + "!";
}

let text = promenna_s_funkci("Karle");
document.write(text);

Možná vás napadlo, zda jde předat funkci, uloženou v proměnné, jako parametr jiné funkci. Ano, jde! A to je přesně to, kam jsme směřovali. Takovéto předané funkci se říká callback a stojí na něm v podstatě celý model událostí JavaScriptu. Vyzkoušíme si to na jednoduchém příkladu:

let promenna_s_funkci = function(jmeno) {
        document.write("Ahoj, vřele tě tu vítám " + jmeno + "!");
}

function zavolej_funkci(funkce, jmeno) {
        document.write("Jsem funkce a volám funkci, která mi přišla do parametru v proměnné.<br />");
        document.write("Jako parametr jí dám jmeno, které mi přišlo jako 2. parametr.<br />");
        funkce(jmeno);
}

zavolej_funkci(promenna_s_funkci, "Karle");

Výsledek:

Funkce v JavaScriptu
localhost

Udělali jsme si funkci k volání jiné funkce. Ta jako parametry bere funkci, kterou budeme volat a dále parametr jmeno, který volané funkci předáme. Kdybychom nyní chtěli zdravit jinak, mohli bychom si udělat další proměnnou s jinou funkcí, např. promenna_s_funkci2 a tu dát volací funkci do parametru místo té předchozí. Zejména v knihovně jQuery (viz další kurzy) budeme událostem takto předávat funkce, které se mají vykonat, když událost nastane.

K funkcím bych ještě dodal, že pokud chceme více vstupních parametrů, oddělíme je čárkami. Při volání funkce dokonce můžeme některé parametry vynechat a překladač nám nevynadá, jen uvnitř funkce budou mít potom hodnotu Undefined.

function f(a, b) {
        document.write("a=" + a);
        document.write("b=" + b);
}

f(5);
f(1, 2);

Pokud bychom chtěli dosadit nějakou výchozí hodnotu parametru v případě, že není zadán, stačí si opodmínkovat jeho hodnotu pro undefined a dosadit hodnotu výchozí. Jak vidíte, používání funkcí má v JavaScriptu obrovské možnosti. V příští lekci, Základy práce s DOM a události v JavaScriptu, si ukážeme jak pomocí nich řešit události a konečně vytvoříme nějakou interaktivnější aplikaci :)


 

Stáhnout

Staženo 200x (2.58 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce JavaScript

 

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Jak se ti líbí článek?
24 hlasů
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Miniatura
Předchozí článek
Pole v JavaScriptu
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka JavaScript
Miniatura
Následující článek
Cvičení k 7. lekci JavaScriptu
Aktivity (7)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (21)

Avatar
Jurajs
Člen
Avatar
Jurajs:12.11.2016 18:34

takhle? Nevim jak to myslíš

var b;
if (b == undefined)
       {
               document.write(b);
       }
Editováno 12.11.2016 18:36
 
Odpovědět  +1 12.11.2016 18:34
Avatar
Jirka
Člen
Avatar
Odpovídá na Jurajs
Jirka:14.11.2016 9:59

spíš se mi jednalo o ten případ ve cvičení:

function f(a, b)
{
        document.write("a=" + a);
        document.write("b=" + b);
}

f(5);
f(1, 2);

a jak udělat podmínku, když b není definováno, aby byl defaultně nastaveno např číslo "1"?

Děkuji

J

 
Odpovědět 14.11.2016 9:59
Avatar
Odpovídá na Jirka
Libor Šimo (libcosenior):14.11.2016 13:20

Presne ako písal Jurajs

function f(a, b) {
    if (b == undefined)
       b = 1;
    document.write("a=" + a + "<br>");
    document.write("b=" + b + "<br>");
}
Odpovědět  +1 14.11.2016 13:20
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Avatar
Matej
Člen
Avatar
Odpovídá na Jirka
Matej:14.11.2016 14:44

Od ES6 js podporuje defaultne argumenty e.g

function f(a, b = 1 ) {
    document.write("a=" + a + "<br>");
    document.write("b=" + b + "<br>");
}
f(5)
 
Odpovědět  +2 14.11.2016 14:44
Avatar
Jirka
Člen
Avatar
Jirka:15.11.2016 9:51

Děkuji za vyčerpávající odpovědi :) Jako rád bych někdo js ovládal, avšak čím dále se dostávám (momentálně lekce 10), tím více mne to utvrzuje v tom, že na to nemám :) Každopádně ještě jednou díky :)

 
Odpovědět 15.11.2016 9:51
Avatar
Kejmou
Člen
Avatar
Kejmou:26.4.2017 19:39

Ahoj,

zeptám se uplně blbě, ale..

       var promena_s_funkci = function(jmeno){
               document.write("Ahoj, jsem druhá funkce."+jmeno);
       }

       var pocet = function(pocet){
           document.write("1+3");
       }

       function zavolej_funkci(funkce,jmeno){
                  document.write("Jsem funkce a volám funkci, která mi přišla do parametru");
                  document.write("Jako parametr jí dám jméno, které mi přišlo jako druhý parametr");
                  funkce(jmeno);

}
       zavolej_funkci(promena_s_funkci,"karle");

Jak vím, že promena_s_funkci = funkce(jmeno).

To si mohlu v parametru tu funkci uplně pojmenovat nově?

DÍky za vysvětlení

Editováno 26.4.2017 19:42
 
Odpovědět 26.4.2017 19:39
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Kejmou
David Čápka:26.4.2017 19:44

Ne, jmeno je vstupní parametr té funkce. A ten si můžeš pojmenovat jak chceš. Když si funkci uložíš do proměnné, tak se nijak nejmenuje, přistupuješ k ní pomocí názvu té proměnné.

Odpovědět  +2 26.4.2017 19:44
You can do anything you set your mind to.
Avatar
Kejmou
Člen
Avatar
Odpovídá na David Čápka
Kejmou:26.4.2017 20:02

Jasně to chápu. Asi jsem se špatně vyjádřil.
Myslím to tak, že bych chápal, kdybych volal funkci promena_s_fun­kci(jmeno), že se mi vypíše text + moje jméno, které zadám jako parametr.
Ale, abych se vyjádřil k problému, co nechápu. Nechápu proč mohu volat funkci promena_s_fun­kci(jmeno) takto.

funkce(jmeno);

Nebo se vše odvíjí od parametru?

Děkuju za odpověd

 
Odpovědět 26.4.2017 20:02
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Kejmou
David Čápka:26.4.2017 20:12

To nemůžeš, v článku to jde jen proto, že funkce je vstupní parametr jiné funkce a je do něj předána funkce. Jinak řečeno, funkce je proměnná obsahující funkci a proto s ní tak můžeme pracovat.

Editováno 26.4.2017 20:13
Odpovědět 26.4.2017 20:12
You can do anything you set your mind to.
Avatar
Kejmou
Člen
Avatar
Odpovídá na David Čápka
Kejmou:26.4.2017 20:18

Díky za vysvětlení.

 
Odpovědět 26.4.2017 20:18
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 31. Zobrazit vše