Black Friday Black Friday
Black Friday výprodej! Až 80 % extra bodů zdarma! Více informací zde

Lekce 1 - Úvod do Android programování v Kotlin a vývojového prostředí

Kotlin Android Úvod do Android programování v Kotlin a vývojového prostředí

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Vítejte u úvodního tutoriálu, který vás provede základy programování aplikací pro mobilní zařízení Android v jazyce Kotlin. V úvodu si povíme něco málo o důvodech výběru této platformy, řekneme si, co budeme potřebovat, a seznámíme se s programem Android studio.

Proč Android?

Proč zvolit Android? Protože se jedná o důležitou mobilní platformu a v roce 2017 trh s chytrými telefony obsahoval neuvěřitelných 85% zařízení, na kterých běžel Android. Toto číslo neustále stoupá na úkor ostatních operačních systémů pro mobilní zařízení.

Pokud se ale bavíme o Android zařízeních, nemusí se vždy jednat o chytrý telefon. Android najdeme i na tabletech, televizích, set-top boxech, Google TV a hodinkách.

My se ovšem budeme zaměřovat na programování aplikací zejména pro chytré telefony.

Android logo

Proč Kotlin?

Pokud náhodou dumáte, proč Kotlin a ne Java (ve které se Android aplikace psaly dříve), tak právě pro vás je určen tento krátký odstavec. Je to jednoduché. Kotlin je moderní objektový jazyk, který nabízí fajn vychytávky a i sám Google v roce 2017 označil Kotlin jako oficiální jazyk pro Android vývoj. Kotlin není na rozdíl od Javy starý 23 let. Navíc obsahuje null-safety, autoimplemented properties, velmi jednoduché lambda funkce, přetěžování operátorů a další moderní mechanismy, díky kterým budete chybovat ještě méně. Podrobnější porovnání Kotlinu a Javy jsme si dělali na konci úvodní lekci Úvod do jazyka Kotlin, platformy a IntelliJ.

Co budete potřebovat?

  • Znalost Kotlinu na OOP úrovni
  • Chuť se něco nového naučit :)

Fyzické zařízení s Androidem nepotřebujete. Android Studio nabízí simulátory pro všechna relevantní zařízení. Zkoušet aplikaci na skutečném zařízení je ale každopádně lepší, navíc pokud máte slabší počítač, nevyužívání simulátorů výrazně pomůže jeho výkonu. Některé věci navíc v simulátoru nezkusíte, či je to problematické.

Řekli jsme si proč a s čím vyvíjet. Pojďme tedy nainstalovat potřebné věci.

Instalace

Protože Kotlin běží na JVM, je zapotřebí mít nainstalovaný Java SDK (Klikneme na Accept License Agreement a zvolíme verzi podle našeho OS, nejčastěji pravděpodobně "Windows x64").

Po instalaci Java SDK stačí pouze nainstalovat IDE Android Studio. Android Studio nainstalujeme jako každý jiný software (jen několikrát klikneme na "Další" :) ).

Po instalaci Android Studio spusťte. Prvně vyskočí následující okno ohledně importování nastavení (např. klávesových zkratek) z jiného IDE. Import můžeme zamítnout.

Import nastavení

Klikneme na "Ok" a počkáme až se nám všechny potřebné balíčky načtou (popřípadě postahují). Dále uvidíme následující obrazovku:

Nastavení

Pro nás je důležité proklikat se pomocí "Next" zejména k následující obrazovce s možností instalace Android emulátoru:

Nastavení emulátoru

Pokud budete potřebovat stáhnout emulátor do počítače, zaškrtněte políčko "Android Virtual Device" a poté pokračujte tlačítkem "Next". Poté, co si vše nastavíte podle sebe, dokončete proces nastavování tlačítkem "Finish" a počkejte až se stáhnou potřebné balíčky. Po stažení všech potřebných balíčků se nám zobrazí hlavní nabídka:

Hlavní menu

Založení projektu

Pojďme vyzkoušet, že se nám vše správně nastavilo. Založme si tedy nový projekt kliknutím na "Start a new Android Studio project". V novém okně vyplňte název projektu (v mém případě to je MyFirstApplication) a zaškrtněte podporu pro Kotlin.

Založení Kotlin projektu v Android Studio

Dále se nám zobrazí obrazovka na výběr podporované verze Androidu. Čím nižší, tím více zařízení bude naše aplikace podporovat, ale zas budeme muset déle vyvíjet naši aplikaci, protože nebude podporovat všechny "novinky" v Android API. Pro tento projekt nám to může být jedno, a proto pouze odklikneme "Next".

Podporovaná verze

Dále si budeme muset vybrat jestli projekt založíme již s nějakou "předpřipravenou" aktivitou (aktivita v Androidu je víceméně jedna obrazovka). Jelikož chceme pouze vyzkoušet, že máme vše správně nastavené, vyberme "Empty Activity".

Vybrání aktivity

Po kliknutí na tlačítko "Next" po nás Android Studio bude chtít, abychom dali naší prázdné aktivitě název. Pro účely úvodního článku tam klidně ponecháme předvyplněnou volbu:

Název aktivity

Po odkliknutí "Next" se nám zobrazí obrazovka se spoustou textu, klikněme pouze "Finish" a začne se nám zakládat projekt.

Je možné, že po založení projektu nám Android Studio vyhubuje, že nemáme nainstalované "Build Tools". V tomto případě klikněme pouze na link a nainstalujme potřebné utility.

Nechme projekt "synchronizovat" a poté doindexovat. Až se projekt "donastaví", bude nám umožněno ho spustit zelenou šipečkou Play (podobně jako v IntelliJ). Tato akce nám zobrazí nové okno, které nám vyhledá stažené Android emulátory, popřípadě připojená Android zařízení. Vybereme zařízení na kterém chceme spustit náš projekt, a klikneme na "Ok".

Play button

Pro připojení reálného zařízení je potřeba v zařízení prvně aktivovat developer options.

Pro zapnutí Android emulátoru je zapotřebí mít aktivovanou harwarovou virtualizaci, která se dá aktivovat v BIOSu/EUFI.

Pokud se vše povedlo a nastavili jsme vše správně, měli bychom vidět následující okno:

App

To by pro dnešek stačilo. Nastavili jsme si vývojové prostředí a zprovoznili Android emulátor, popřípadě rovnou Android zařízení. Příště, v lekci LinearLayout a jednoduchá kalkulačka pro Android v Kotlin, si vysvětlíme Linear Layout a naprogramujeme si jednoduchou kalkulačku.


 

 

Článek pro vás napsal Samuel Kodytek
Avatar
Jak se ti líbí článek?
2 hlasů
Autor se věnuje všem jazykům okolo JVM. Rád pomáhá lidem, kteří se zajímají o programování. Věří, že všichni mají šanci se naučit programovat, jen je potřeba prorazit tu bariéru, který se říká lenost.
Aktivity (2)

 

 

Komentáře

Avatar
Martin Kejzlar:6. listopadu 9:03

Díky moc za článek. Už se těším na pokračování.

 
Odpovědět  +1 6. listopadu 9:03
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 1 zpráv z 1.