Lekce 9 - Textové řetězce v Kotlin podruhé - Práce se znaky
V minulé lekci, Nejčastější chyby Kotlin nováčků - Umíš pojmenovat proměnné?, jsme si ukázali nejčastější chyby začátečníků v Kotlinu ohledně pojmenování proměnných.
Pokud jste vycítili ve String
nějakou podobnost mezi polem a
textovým řetězcem, tak jste vycítili správně. Pro ostatní může být
překvapením, že String
je v podstatě pole znaků
(hodnot typu Char
) a můžeme s ním i takto pracovat.
Nejprve si vyzkoušejme, že vše funguje. Rozcvičíme se na jednoduchém vypsání znaku na dané pozici.
{KOTLIN_CONSOLE} val s = "Kotlin" println(s) println(s[2]) {/KOTLIN_CONSOLE}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Výstup:
Kotlin t
Vidíme, že můžeme ke znakům v řetězci přistupovat přes hranatou závorku, jako tomu je i u pole. Zklamáním může být, že znaky na dané pozici jsou v Kotlin read-only, nemůžeme tedy napsat:
// Tento kód nebude fungovat var s = "Kotlin" s[2] = "u" println(s)
Samozřejmě to jde udělat jinak, později si to ukážeme, zatím se budeme věnovat pouze čtení jednotlivých znaků.
Analýza výskytu znaků ve větě
Napišme si jednoduchý program, který nám analyzuje zadanou větu. Bude
nás zajímat počet samohlásek, souhlásek a počet nepísmenných znaků
(např. mezera nebo !
).
Daný textový řetězec si nejprve v programu zadáme napevno, abychom ho
nemuseli při každém spuštění psát. Až bude program hotový, nahradíme
ho readLine()
. Řetězec budeme projíždět cyklem po jednom
znaku. Rovnou zde říkám, že neapelujeme na rychlost programu a budeme volit
názorná a jednoduchá řešení.
Nejprve si připravme kód, definujme si samohlásky a souhlásky. Počet ostatních znaků nemusíme počítat, bude to délka řetězce mínus samohlásky a souhlásky. Abychom nemuseli řešit velikost písmen, celý řetězec na začátku převedeme na malá písmena. Připravme si proměnné, do kterých budeme ukládat jednotlivé počty. Protože se jedná o složitější kód, nebudeme zapomínat na komentáře.
// řetězec, který chceme analyzovat var s = "Mount Everest" println(s) s = s.toLowerCase() // inicializace počítadel var pocetSamohlasek = 0 var pocetSouhlasek = 0 // definice typů znaků val samohlasky = "aeiouyáéěíóúůý" val souhlasky = "bcčdďfghjklmnpqrřsštťvwxzž" // hlavní cyklus for (znak in s) { }
Zpočátku si připravíme řetězec a převedeme ho na malá písmena.
Počítadla vynulujeme. Na definice znaků nám postačí obyčejné proměnné
typu String
. Hlavní cyklus nám projede jednotlivé znaky v
řetězci s
, přičemž v každé iteraci cyklu bude v proměnné
znak
aktuální znak.
Pojďme plnit počítadla, pro jednoduchost již nebudu opisovat zbytek kódu a přesunu se jen k cyklu:
for (znak in s) { if (samohlasky.contains(znak)) { pocetSamohlasek++ } else if (souhlasky.contains(znak)) { pocetSouhlasek++ } }
Metodu contains()
na řetězci již známe, jako parametr ji lze
předat jak podřetězec, tak přímo znak. Daný znak znak
naší
věty tedy nejprve zkusíme vyhledat v řetězci samohlasky
a
případně zvýšit jejich počítadlo. Pokud v samohláskách není,
podíváme se do souhlásek a případně opětovně zvýšíme jejich
počítadlo.
Nyní nám chybí již jen výpis na konec:
{KOTLIN_CONSOLE} var s = "Mount Everest" println(s) s = s.toLowerCase() // inicializace počítadel var pocetSamohlasek = 0 var pocetSouhlasek = 0 // definice typů znaků val samohlasky = "aeiouyáéěíóúůý" val souhlasky = "bcčdďfghjklmnpqrřsštťvwxzž" // hlavní cyklus for (znak in s) { if (samohlasky.contains(znak)) { pocetSamohlasek++ } else if (souhlasky.contains(znak)) { pocetSouhlasek++ } } println("Samohlásek: $pocetSamohlasek") println("Souhlásek: $pocetSouhlasek") println("Nepísmenných znaků: ${s.length - (pocetSamohlasek + pocetSouhlasek)}") {/KOTLIN_CONSOLE}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Výsledek:
Mount Everest Samohlásek: 5 Souhlásek: 7 Nepísmenných znaků: 1
A je to!
ASCII hodnota
Možná jste již někdy slyšeli o ASCII tabulce. Zejména v éře
operačního systému MS-DOS prakticky nebyla jiná možnost, jak zaznamenávat
text. Jednotlivé znaky byly uloženy jako čísla typu 1 bajt, tedy s rozsahem
hodnot od 0
do 255
. V systému byla uložena tzv.
ASCII tabulka, která měla 256
znaků a každému ASCII kódu
(číselnému kódu) přiřazovala jeden znak.
Asi je vám jasné, proč tento způsob nepřetrval dodnes. Do tabulky se
jednoduše nevešly všechny znaky všech národních abeced. Nyní se
používá Unicode (UTF-8) kódování, kde jsou znaky reprezentovány trochu
jiným způsobem. V Kotlin máme možnost pracovat s ASCII hodnotami
jednotlivých znaků. Hlavní výhoda je v tom, že znaky jsou uloženy v
tabulce za sebou, podle abecedy. Např. na pozici 97
nalezneme
'a'
, na 98
'b'
a podobně. Podobně je to
s čísly, diakritické znaky tam budou bohužel jen nějak rozházeny.
Zkusme si nyní převést znak do jeho ASCII hodnoty a naopak podle ASCII hodnoty daný znak vytvořit.
{KOTLIN_CONSOLE} var c: Char // znak var i: Int // ordinální (ASCII) hodnota znaku // převedeme znak na jeho ASCII hodnotu c = 'a' i = c.toInt() println("Znak $c jsme převedli na ASCII hodnotu $i") // Převedeme ASCII hodnotu na znak i = 98 c = i.toChar() println("ASCII hodnotu $i jsme převedli na znak $c") {/KOTLIN_CONSOLE}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Výstup:
Znak a jsme převedli na ASCII hodnotu 97 ASCII hodnotu 98 jsme převedli na znak b
Převodům (toChar()
a toInt()
) se říká
přetypování, ale o tom se blíže pobavíme až později.
Cézarova šifra
Vytvoříme si jednoduchý program pro šifrování textu. Pokud jste někdy
slyšeli o Cézarově šifře, bude to přesně to, co si zde naprogramujeme.
Šifrování textu spočívá v posouvání znaku v abecedě o určitý, pevně
stanovený počet znaků. Například slovo ahoj
se s posunem textu
o 1
přeloží jako bipk
. Posun umožníme uživateli
vybrat. Algoritmus zde máme samozřejmě opět vysvětlený a to v článku Cézarova
šifra. Program si dokonce můžete vyzkoušet v praxi - Online cézarova
šifra.
Vraťme se k programování a připravme si kód. Budeme potřebovat
proměnné pro původní text, zašifrovanou zprávu a pro posun. Dále cyklus
projíždějící jednotlivé znaky a výpis zašifrované zprávy. Zprávu si
necháme zapsanou napevno v kódu, abychom ji nemuseli při každém spuštění
programu psát. Po dokončení nahradíme obsah proměnné metodou
readLine()
. Šifra nepočítá s diakritikou, mezerami a
interpunkčními znaménky. Diakritiku budeme bojkotovat a budeme
předpokládat, že ji uživatel nebude zadávat. Ideálně bychom poté měli
diakritiku před šifrováním odstranit, stejně tak cokoli kromě písmen.
// inicializace proměnných val s = "gaiusjuliuscaesar" println("Původní zpráva: $s") var zprava = "" var posun = 1 // cyklus projíždějící jednotlivé znaky for (c in s) { } // výpis println("Zašifrovaná zpráva: $zprava")
Nyní se přesuneme dovnitř cyklu, převedeme znak v c
na ASCII
hodnotu (neboli ordinální hodnotu), tuto hodnotu zvýšíme o
posun
a převedeme zpět na znak. Tento znak nakonec připojíme k
výsledné zprávě:
{KOTLIN_CONSOLE} // inicializace proměnných val s = "gaiusjuliuscaesar" println("Původní zpráva: $s") var zprava = "" var posun = 1 // cyklus projíždějící jednotlivé znaky for (c in s) { var i = c.toInt() i += posun val znak = i.toChar() zprava += znak } // výpis println("Zašifrovaná zpráva: $zprava") {/KOTLIN_CONSOLE}
Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.
Program si vyzkoušíme. Výsledek vypadá docela dobře. Zkusme si však
zadat vyšší posun nebo napsat slovo zebra
. Vidíme, že znaky
mohou po 'z'
přetéct do ASCII hodnot dalších znaků, v textu
tedy již nemáme jen písmena, ale další ošklivé znaky. Uzavřeme znaky do
kruhu tak, aby posun plynule po 'z'
přešel opět k
'a'
a dále. Postačí nám k tomu jednoduchá podmínka, která od
nové ASCII hodnoty odečte celou abecedu tak, abychom začínali opět na
'a'
.
var i = c.toInt() i += posun if (i > 'z'.toInt()) { i -= 26 } val znak = i.toChar() zprava += znak
Pokud i přesáhne ASCII hodnotu 'z'
, snížíme ho o
26
znaků (tolik znaků má anglická abeceda). Operátor
-=
vykoná to samé, jako bychom napsali i = i - 26
.
Je to jednoduché a náš program je nyní funkční. Všimněme si, že nikde
nepoužíváme přímé kódy znaků, v podmínce je 'z'.toInt()
, i
když bychom tam mohli napsat rovnou 122
. Je to z důvodu, aby byl
náš program plně odstíněn od explicitních ASCII hodnot a bylo lépe
viditelné, jak funguje. Cvičně si zkuste udělat dešifrování.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 9. lekci Kotlin, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 43x (14.9 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Kotlin