Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 4 - Hrací kostka ve VBA - Zapouzdření, konstruktor a Randomize

V minulé lekci, První objektová aplikace ve VBA - Hello object world, jsme si vytvořili svou první objektovou aplikaci Hello object world. Naučili jsme se tvořit třídní moduly, třídní proměnné, funkce a procedury.

V dnešním VBA tutoriálu se naučíme používat konstruktor a generátor náhodných čísel Randomize. Naprogramujeme si objektovou hrací kostku, první část naší arény.

Zároveň začneme pracovat na slíbené aréně, ve které budou proti sobě bojovat dva bojovníci. Boj bude tahový (na přeskáčku) a bojovník vždy druhému ubere život na základě síly jeho útoku a obrany druhého bojovníka. Simulujeme v podstatě stolní hru, a proto budeme simulovat i hrací kostku, která dodá hře prvek náhodnosti.

Vytvoření souboru a modulů

Vytvořme si nový excelovský soubor s názvem Arena. Do složky Class Modules/ vložíme nový třídní modul Class Module s názvem Kostka. Do složky Modules/ si rovněž vložíme modul, tentokrát ale běžný modul Module s názvem Hlavni.

Zapouzdření

Zatím jsme kvůli jednoduchosti nastavovali všechny proměnné našich modulů jako Public, tedy veřejně přístupné. Většinou se však spíše nechce, aby se daly mimo třídní modul modifikovat a používá se modifikátor přístupu Private. Proměnná je poté viditelná jen uvnitř třídního modulu a zvenčí se VBA tváří, že vůbec neexistuje.

Proměnné

Zamysleme se nad proměnnými, které kostce dáme. Jistě by se hodilo, kdybychom si mohli zvolit počet stěn kostky. Klasicky 6 nebo 10 stěn, jak je zvykem u tohoto typu her. Do třídního modulu Kostkasi vložíme proměnnou pocetSten, kterou zapouzdříme v rámci modulu Kostka, tedy nastavíme ji modifikátor přístupu Private:


 

...konec náhledu článku...
Pokračuj dál

Znalosti v hodnotě stovek tisíc získáš za pár korun

Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.

Koupit tento kurz

Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za pouhých 425 Kč
Aktuální stav konta 0 Kč
Koupí tohoto balíčku získáš přístup ke všem 20 článkům (20 lekcí) tohoto kurzu.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Co od nás v dalších lekcích dostaneš?
  • Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
  • Kvalitní znalosti v oblasti IT.
  • Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

VBA tutoriál nás naučí používat konstruktor a generátor náhodných čísel Randomize. Naprogramujeme si objektovou hrací kostku, první část naší arény.

Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Článek pro vás napsal Michal D.
Avatar
Autor se věnuje tvorbě mobilních aplikací.
Aktivity