Lekce 4 - Hrací kostka ve VBA - Zapouzdření, konstruktor a Randomize
V minulé lekci, První objektová aplikace ve VBA - Hello object world, jsme si vytvořili svou první objektovou aplikaci Hello object world. Naučili jsme se tvořit třídní moduly, třídní proměnné, funkce a procedury.
V dnešním VBA tutoriálu se naučíme používat
konstruktor a generátor náhodných čísel
Randomize
. Naprogramujeme si objektovou hrací
kostku, první část naší arény.
Zároveň začneme pracovat na slíbené aréně, ve které budou proti sobě bojovat dva bojovníci. Boj bude tahový (na přeskáčku) a bojovník vždy druhému ubere život na základě síly jeho útoku a obrany druhého bojovníka. Simulujeme v podstatě stolní hru, a proto budeme simulovat i hrací kostku, která dodá hře prvek náhodnosti.
Vytvoření souboru a modulů
Vytvořme si nový excelovský soubor s názvem
Arena
. Do složky Class Modules/
vložíme nový
třídní modul Class Module s názvem
Kostka
. Do složky Modules/
si rovněž vložíme
modul, tentokrát ale běžný modul Module s názvem
Hlavni
.
Zapouzdření
Zatím jsme kvůli jednoduchosti nastavovali všechny proměnné našich
modulů jako Public
, tedy veřejně přístupné.
Většinou se však spíše nechce, aby se daly mimo třídní modul modifikovat
a používá se modifikátor přístupu Private
. Proměnná je
poté viditelná jen uvnitř třídního modulu a zvenčí se VBA tváří, že
vůbec neexistuje.
Proměnné
Zamysleme se nad proměnnými, které kostce dáme. Jistě by se hodilo,
kdybychom si mohli zvolit počet stěn kostky. Klasicky 6 nebo
10 stěn, jak je zvykem u tohoto typu her. Do třídního modulu
Kostka
si vložíme proměnnou pocetSten
, kterou
zapouzdříme v rámci modulu Kostka
, tedy
nastavíme ji modifikátor přístupu Private
:
...konec náhledu článku...
Pokračuj dál
Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.
Koupit tento kurz
Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.
- Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
- Kvalitní znalosti v oblasti IT.
- Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.
Popis článku
Požadovaný článek má následující obsah:
VBA tutoriál nás naučí používat konstruktor a generátor náhodných čísel Randomize. Naprogramujeme si objektovou hrací kostku, první část naší arény.
Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.