Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Jak si vyřídit živnostenský list pro podnikání v IT

V tomto článku se dozvíme jak se zaregistrovat jako právnická osoba (podnikatel).

Motivace

Dle zákona musíme přiznávat příjem v případě, když je příležitostný, ale přesahuje za rok 30 000 Kč nebo není příležitostného charakteru (jakýkoliv pravidelný příjem jsme povinni státu přiznat, bez ohledu na jeho výši). V tomto článku si vysvětlíme, jak si vyřídit živnostenské oprávnění, což je jeden ze způsobu přiznání příjmu státu bez omezení na výši příjmu. U příjmu do 10 000 Kč měsíčně lze využít místo živnostenského oprávnění pouze zjednodušenou Dohodu o Provedení Práce (DPP), která je populární například pro brigády.

programování - Podnikání v IT nejen pro OSVČ

Díky daňovým paušálům a datové schránce není založení ani provozování podnikání nic složitého.

Jak začít podnikat?

Pokud se rozhodneme začít plnohodnotné podnikání, prvně zjistíme, do jakého druhu živnosti patříme. Jako ajťáka nás bude zajímat volná živnost, kde tento obor patří. Nemusíme tedy ani prokazovat, že máme znalosti například programování, či jsme nějakou školu vystudovali. Pro úplnost si ještě ukážeme druhy živností a na jaké obory se dělí:

  1. koncesované
    • prodej zbraní, taxislužby, pohřební služba, cestovní kancelář...
    • je nutné získat souhlas státního orgánu o podnikání, prokázat odbornou způsobilost a někdy i další podmínky
  2. ohlašovací
    • volné
      • IT, fotografické služby, opravy a údržba, ubytovací služby...
      • nevyžaduje prokázání odborné způsobilosti
    • řemeslné
      • zednictví, pekařství, oprava silničních vozidel, truhlářství, kominictví...
      • je nutné prokázat odbornou způsobilost
    • vázané
      • masérské a regenerační služby, oční optika, provozování autoškoly a solárií...
      • je nutné prokázat odbornou způsobilost

Co musíme splňovat

Všeobecné podmínky živností jsou:

  • trestní bezúhonnost
  • dosažení věku 18 let (případně se nechat zplnoletnit dříve)
  • způsobilost k právním úkonům

Tyto podmínky pravděpodobně všichni splňujeme.

Vedlejší x Hlavní činnost

Musíme také vědět, zda budeme mít tuto činnost jako hlavní nebo vedlejší:

  1. Hlavní - Tuto činnost volíme, pokud nedosahujeme jiných příjmů (např. invalidní důchod) a je pro nás podnikání zdrojem obživy
  2. Vedlejší - Volíme, pokud jsme zaměstnání a podnikání bude náš vedlejší příjem nebo pokud studujeme (a je nám do 26 let). Když studujeme, musíme studium doložit. Výhoda je, že budeme platit nižší daně, než podnikatel na hlavní činnost.

Co musíme platit

Po založení podnikání máme povinnost k následujícím třem daním:

  • Sociální pojištění - asi 15% ze zisku, u hlavní činnosti je minimální splátka kolem 2000 Kč, u vedlejší činnosti není nutné minimum (pokud nic nevyděláme, nic neplatíme)
  • Zdravotní pojištění - asi 7% ze zisku, opět u hlavní činnosti je minimální splátka kolem 2000 Kč, u vedlejší činnosti není nutné minimum (pokud nic nevyděláme, nic neplatíme)
  • Daň z příjmu - 15% ze zisku, platí se ročně, díky slevě na poplatníka ji platíme až při obratu kolem 400 000 Kč / rok

K dalším daním, jako například DPH nebo silniční daň, musíme udělat něco, abychom je museli začít platit (konkrétně k těmto daním přesáhnout roční obrat 1 000 000 Kč nebo registrovat firemní vozidlo).

Pro každou z těchto daní se jednou ročně posílá přehled na příslušnou instituci, který se obvykle posílá kolem března.

Registrace jako OSVČ

Pro získání živnostenského oprávnění se musíme registrovat jako Osoba Samostatně Výdělečně Činná. To provedeme na příslušném živnostenském úřadě v místě svého trvalého bydliště. Na úřadu budou určitě chtít:

  • 1000 Kč na registraci, doporučuji vzít hotovost, i když tam možná terminál bude. Placení kartou nás může zbrzdit, protože to úřednice třeba ještě nedělala a musela by volat někoho z IT :) A ne, nemůžeme ji pomoct, i když třeba víme, jak na to.
  • průkaz totožnosti (OP)
  • náš čas, mě to zabralo asi 35 minut. Záleží na šikovnosti pracovnice a jak budeme odpovídat. Hlavně tam nechoďte bez nulové přípravy (když nevíte, jestli chcete vedlejší nebo hlavní činnost). Nespoléhejte na to, že z úřadu odejdete už s přiděleným IČ, zpracování může nějakou dobu trvat.

Po tom, co budete registrován jako OSVČ vám může jako první přijít dopis z tzv. "Živnostenské komory". Provozovatelem je OFFICE POINT s.r.o. a chtějí po nás nemalou částku, abychom byli zapsáni do jejich rejstříku živnostníků (na webu, který ani nefunguje). Chci jen říct, že tato společnost nemá se státní správou nic společné a částku neuhrazujte!

Průběh registrace

Bude to probíhat asi takto:

  1. Jakým dnem chceme ohlásit živnost (již ten měsíc budeme muset zaplatit pojištění, tak pozor :) )
  2. ohlásíme, zda chceme tedy hlavní nebo vedlejší činnost
  3. úředník nám dá seznam oborů činností, které zaškrtneme a budeme je mít v rejstříku živnostníků (můžeme však fakturovat všechny volné činnosti, bez ohledu na to, co zaškrtneme).

    Já si vybral:
    1. Poskytování software, poradenství v oblasti informačních technologií, zpracování dat, hostingové a související činnosti a webové portály
    2. Poradenská a konzultační činnost, zpracování odborných studií a posudků
    3. Překladatelská a tlumočnická činnost
    4. Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti

  4. zaplatíme za registraci a doložíme průkaz totožnosti
  5. ohlásíme čísla činností, která jsme zaškrtli.
  6. zeptá se nás, zda chceme, aby za nás oznámili FÚ, Sociální a zdravotní pojišťovně, že nyní budeme podnikat (jinak to musíme nahlásit sami). Doporučoval bych například za měsíc raději ověřit u zdravotní pojišťovny, finančního úřadu a správy sociálního zabezpečení, zda naše údaje dorazily v pořádku a nemáme tam například oznámenou vedlejší činnost namísto hlavní.
    • v následujících dnech nám dorazí dopisy o registraci jako OSVČ, kde budou čísla účtu a částky, které budeme muset platit
  7. sdělíme své tel. číslo a svou zdravotní pojišťovnu
  8. jak bývá zvykem, úřednice nám vše zrekapituluje a vyzve nás k podepsání dokumentů, které podepíšeme
  9. záznam z rejstříku s naším identifikačním číslem nám buď pošlou poštou, počkáme si (záleží, jak stíhají) nebo si pro něj po zpracování osobně přijdeme

Datová schránka

Logo datové schránky - Podnikání v IT nejen pro OSVČ

Pokud už máte datovou schránku jako fyzická osoba (občan), asi víte, jak to funguje. Nemusíme chodit po úřadech a můžeme se online ověřovat, jako by jsme na úřad přišli a podali dokumenty osobně. My datovou schránku použijeme k posílání daňových přiznání a budou nám tam také chodit dopisy z úřadů.

Doporučujeme tedy založit datovou schránku i jako podnikatel, budeme k tomu potřebovat samozřejmě své .

Postup je přitom jednoduchý a zdarma, stačí nám k tomu IČ, občanský průkaz, email a 5 minut života (záleží na úřednici a frontě :) ). Jak jsem si zakládal osobní datovou schránku, tak jejich systém nedokázal vzít můj gmail jako kontaktní email. Není na škodu mít tedy náhradní email, například od seznamu, v záloze.

Navštívíme místo Czech POINT (na české poště, ale může být i na ŽÚ), sdělíme své IČ, doložíme OP a nadiktujeme email (někdy je lepší ho mít napsaný na papírku). O vše ostatní se již postará úřednice, my jen zase podepíšeme papíry a schránku aktivujeme online pomocí přihlašovacích údajů ze získaného dokumentu.

Jak si říct o peníze?

Svou vykonanou práci si necháme zaplatit fakturou. Faktura je vlastně žádost o peníze.

vzor faktury - Podnikání v IT nejen pro OSVČ

Fakturu můžeme vystavit například přes webovou aplikaci fakturovac.cz, která je zdarma. Často vyplníme pouze vlastní IČ a aplikace nám vyplní všechny ostatní údaje z rejstříků živnostníků (pokud jste OSVČ čerstvě, dejte alespoň den tomu, než se zobrazíte v rejstříku živnostníků). Poté vyplníme údaje zákazníka, necháme si fakturu vygenerovat a pošleme ji zákazníkovi k proplacení. Fakturovač umí také vaše faktury označit jako zaplacené, jakmile nám přijde platba. Stačí si nastavit email o platbách uvedený ve fakturovači do svého internetového bankovnictví.

V příští lekci, Práce na dohodu, si objasníme rozdíl mezi dohodou o provedení práce a dohodou o pracovní činnosti. Vyvrátíme i mýty rozšířené na internetu.


 

Všechny články v sekci
Podnikání v IT nejen pro OSVČ
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Práce na dohodu
Článek pro vás napsal Samuel Hél
Avatar
Uživatelské hodnocení:
53 hlasů
Autor se věnuje hlavně programování, nejvíce z oblasti webových technologií, dělá občasné video edity ze svých dovolených. Má rád memes, svou gf a elektroniku
Aktivity