Lekce 13 - Práce se zvuky ve Scratchi
V předchozím kvízu, Kvíz - Cykly a seznamy ve Scratchi, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešním tutoriálu si ukážeme, jak můžeme ve Scratchi pracovat se zvuky. Představíme si kartu Zvuky a naučíme se, jak do projektu jednotlivé zvuky přidat a v programu je poté přehrát.
Zvuky ve Scratchi
Když se našemu kočičákovi něco přihodilo, reagoval na to vždy jenom bublinou s textem. To je sice hezké řešení, ale po chvilce začne být trochu nudné. Scratch nám proto nabízí možnost přidat do naší aplikace různé zvuky. Můžeme je dále upravovat nebo například změnit hlasitost během jejich přehrávání. To je již o něco zajímavější, protože kočičák najednou velmi ožije 🙂 Pojďme na to.
Práce se zvuky
V drtivé většině lekcí jsme si vystačili s kartou Scénáře. Jistě jste si ale všimli i dalších dvou záložek Kostýmy a Zvuky, které jsou vedle ní. O kostýmech si povíme později v některé z dalších lekcích. Dnes si nejprve popíšeme kartu Zvuky a poté využijeme některé z jejích bloků v krátké ukázce.
Abychom v projektu mohli se zvuky pracovat, musíme tedy nejdříve kliknout na záložku Zvuky:

Tím se nám otevře nové pracovní prostředí, které vypadá dost odlišně ve srovnání se scénáři. Funguje na podobném principu, jako když přidáváme do projektu například proměnné a potom s nimi pracujeme. Tady si vytváříme zvuky, které se nám poté objeví i v projektu. Máme zde mnoho možností, že by se na kartu Scénáře už nevešly 😉
Popis karty Zvuky
Karta Zvuky se skládá ze čtyř částí:

Jednotlivé části si krátce popíšeme:
- V červeně zvýrazněné části vlevo se zobrazují zvuky, které jsme přidali do projektu. Máme zde jeden výchozí zvuk.
- Napravo od seznamu přidaných zvuků je nahoře prostor, kde pracujeme s konkrétním zvukem z projektu (zvýrazněno oranžově). Můžeme zde změnit název zvukové stopy, kopírovat její část a vložit ji do nové.
- Následuje (modrá) část, v níž se nachází vizuální stopa zvuku. Vidíme, jak zvuk "vypadá". Čím širší je zabarvená část, tím hlasitější zvuk v daném bodě je.
- Nejvíce možností úprav nám však nabízí poslední část označená zeleně. Zde konkrétní zvuk dále upravujeme, měníme jeho rychlost nebo intenzitu.
Vidíme, že v projektu máme už automaticky přidaný zvuk
Meow
, tedy Mňau
. Když ve čtvrté části klikneme
na tlačítko Play (úplně vlevo), přehraje se zvuk, kterým je
opravdu mňouknutí.
Přidání zvuku do projektu
Pojďme si nyní ukázat, jak přidat vlastní zvuk. Najedeme myší na tlačítko Vyber zvuk:

Zobrazí se nám čtyři možnosti:
- Nahrát zvuk: Po kliknutí na tuto možnost můžeme z počítače vybrat zvuk (nebo třeba písničku), který se přidá do projektu.
- Překvapení: Do projektu se přidá náhodný zvuk z knihovny zvuků.
- Nahraj: Pokud máme mikrofon, můžeme nahrát vlastní zvuk a ten přidat do projektu.
- Vyber zvuk: Otevře se knihovna se zvuky, které jsou ve Scratchi již nahrané, a my si z nich můžeme nějaký vybrat.
Pro účely tutoriálu si vybereme některý ze zvuků, které nabízí Scratch ve své knihovně. Nic nám však nebrání vyzkoušet si další práci se zvukem i třeba na písničce z počítače nebo vlastním hlasu, který nahrajeme 😉
Pojďme si tedy přidat zvuk. Klikneme na možnost Vyber zvuk a dostaneme se do knihovny zvuků:

Pokud chceme najít konkrétní zvuk, napíšeme do vyhledávacího pole, co hledáme. Hledaný výraz ale musíme napsat anglicky 😒 Vedle vyhledávacího pole máme možnost prohlížet si všechny dostupné zvuky seřazené do jednotlivých kategorií.
Pojďme si vyhledat nějaký psí zvuk. Do vyhledávacího pole napíšeme
Dog
:

Vidíme, že nám vyhledávání vrátilo dva druhy štěkání a jedno
vrčení. Na každé kartičce se zvukem je vpravo nahoře i tlačítko
Play. Stačí na něj najet myší a zvuk se
přehraje. Do našeho projektu si přidáme zvuk Dog1
. Klikneme na
tuto kartičku a štěkání se nám automaticky přidá do seznamu zvuků,
které máme v projektu nyní k dispozici:

V další části si zvuk přejmenujeme z Dog1
na
Stekot
a totéž uděláme i pro Meow
, které
přejmenujeme na Mnoukani
:

Přehrání zvuku
Teď už nám zbývá poslední krok. Zvuk, který jsme přidali, si necháme ve své aplikaci přehrát. K práci se zvukem slouží bloky v kategorii Zvuk. Přejdeme na naši nejpoužívanější kartu Scénáře a podíváme se na bloky Zvuk:

Pro přehrání zvuku nám slouží bloky přehraj zvuk až do konce a začni hrát zvuk.
Blok přehraj zvuk až do konce
Nejprve vezmeme blok přehraj zvuk až do konce a umístíme ho za startovní blok:

Na konec potom přilepíme blok bublina sekund, do které napíšeme
Mňau
:

Když program spustíme, vidíme, že kočičák zamňouká a zároveň nám
v bublině řekne Mňau
.
Blok začni hrát zvuk
Teď uděláme drobnou změnu a místo bloku přehraj zvuk až do konce použijeme blok začni hrát zvuk:

Po spuštění programu kočičák zase zamňouká. Ať už použijeme první, nebo druhou variantu, přehraje se zvuk, který chceme. Mezi oběma bloky je však jeden rozdíl. Jde o to, co dělá zbytek programu.
Porovnání obou bloků
Pokud použijeme blok přehraj zvuk až do konce, program
nejprve přehraje zvuk a až potom pokračuje zbytek programu.
Program tak celý "zamrzne", dokud není přehrávání dokončeno. Kočičák
tedy nejdříve zamňouká a až poté
vypíše Mňau
.
Když naopak použijeme blok začni hrát zvuk, program začne
přehrávat zvuk, ale zároveň s přehráváním zvuku
pokračuje a provede bloky, které následují. Kočičák tedy
mňouká a zároveň ihned vypisuje
Mňau
😉
To by bylo pro dnešek vše. Soubor s projektem, na který budeme navazovat, opět naleznete v příloze.
V příští lekci, Úprava zvukové stopy ve Scratchi, se naučíme využívat různé zvukové efekty, díky nimž můžeme ve Scratchi upravovat zvuky, a popíšeme si další bloky pro práci se zvuky.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 13x (89.07 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Scratch