Chceš se vypracovat až k výdělku 160.000 Kč/měsíc? Důležité je začít. Staň se programátorem díky rekvalifikačnímu kurzu! Začni dnes!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 13 - Práce se zvuky ve Scratchi

V minulé lekci, Seznamy ve Scratchi podruhé, jsme si popsali další bloky pro práci se seznamem. Naučili jsme se zjistit počet položek v seznamu, nahradit v něm konkrétní položku nebo zjistit, zda se v něm daná položka vyskytuje.

V dnešním tutoriálu si ukážeme, jak můžeme ve Scratchi pracovat se zvuky. Představíme si kartu Zvuky a naučíme se, jak do projektu jednotlivé zvuky přidat a v programu je poté přehrát.

Zvuky ve Scratchi

Když se našemu kočičákovi něco přihodilo, reagoval na to vždy jenom bublinou s textem. To je sice hezké řešení, ale po chvilce začne být trochu nudné. Scratch nám proto nabízí možnost přidat do naší aplikace různé zvuky. Můžeme je dále upravovat nebo například změnit hlasitost během jejich přehrávání. To je již o něco zajímavější, protože kočičák najednou velmi ožije 🙂 Pojďme na to.

Práce se zvuky

V drtivé většině lekcí jsme si vystačili s kartou Scénáře. Jistě jste si ale všimli i dalších dvou záložek Kostýmy a Zvuky, které jsou vedle ní. O kostýmech si povíme později v některé z dalších lekcích. Dnes si nejprve popíšeme kartu Zvuky a poté využijeme některé z jejích bloků v krátké ukázce.

Abychom v projektu mohli se zvuky pracovat, musíme tedy nejdříve kliknout na záložku Zvuky:

Záložka se zvuky - Scratch

Tím se nám otevře nové pracovní prostředí, které vypadá dost odlišně ve srovnání se scénáři. Funguje na podobném principu, jako když přidáváme do projektu například proměnné a potom s nimi pracujeme. Tady si vytváříme zvuky, které se nám poté objeví i v projektu. Máme zde mnoho možností, že by se na kartu Scénáře už nevešly 😉

Popis karty Zvuky

Karta Zvuky se skládá ze čtyř částí:

Karta se zvuky - Scratch

Jednotlivé části si krátce popíšeme:

  1. V červeně zvýrazněné části vlevo se zobrazují zvuky, které jsme přidali do projektu. Máme zde jeden výchozí zvuk.
  2. Napravo od seznamu přidaných zvuků je nahoře prostor, kde pracujeme s konkrétním zvukem z projektu (zvýrazněno oranžově). Můžeme zde změnit název zvukové stopy, kopírovat její část a vložit ji do nové.
  3. Následuje (modrá) část, v níž se nachází vizuální stopa zvuku. Vidíme, jak zvuk "vypadá". Čím širší je zabarvená část, tím hlasitější zvuk v daném bodě je.
  4. Nejvíce možností úprav nám však nabízí poslední část označená zeleně. Zde konkrétní zvuk dále upravujeme, měníme jeho rychlost nebo intenzitu.

Vidíme, že v projektu máme už automaticky přidaný zvuk Meow, tedy Mňau. Když ve čtvrté části klikneme na tlačítko Play (úplně vlevo), přehraje se zvuk, kterým je opravdu mňouknutí.

Přidání zvuku do projektu

Pojďme si nyní ukázat, jak přidat vlastní zvuk. Najedeme myší na tlačítko Vyber zvuk:

Tlačítko Vyber zvuk - Scratch

Zobrazí se nám čtyři možnosti:

  • Nahrát zvuk: Po kliknutí na tuto možnost můžeme z počítače vybrat zvuk (nebo třeba písničku), který se přidá do projektu.
  • Překvapení: Do projektu se přidá náhodný zvuk z knihovny zvuků.
  • Nahraj: Pokud máme mikrofon, můžeme nahrát vlastní zvuk a ten přidat do projektu.
  • Vyber zvuk: Otevře se knihovna se zvuky, které jsou ve Scratchi již nahrané, a my si z nich můžeme nějaký vybrat.

Pro účely tutoriálu si vybereme některý ze zvuků, které nabízí Scratch ve své knihovně. Nic nám však nebrání vyzkoušet si další práci se zvukem i třeba na písničce z počítače nebo vlastním hlasu, který nahrajeme 😉

Pojďme si tedy přidat zvuk. Klikneme na možnost Vyber zvuk a dostaneme se do knihovny zvuků:

Knihovna zvuků - Scratch

Pokud chceme najít konkrétní zvuk, napíšeme do vyhledávacího pole, co hledáme. Hledaný výraz ale musíme napsat anglicky 😒 Vedle vyhledávacího pole máme možnost prohlížet si všechny dostupné zvuky seřazené do jednotlivých kategorií.

Pojďme si vyhledat nějaký psí zvuk. Do vyhledávacího pole napíšeme Dog:

Knihovna zvuků - Scratch

Vidíme, že nám vyhledávání vrátilo dva druhy štěkání a jedno vrčení. Na každé kartičce se zvukem je vpravo nahoře i tlačítko Play. Stačí na něj najet myší a zvuk se přehraje. Do našeho projektu si přidáme zvuk Dog1. Klikneme na tuto kartičku a štěkání se nám automaticky přidá do seznamu zvuků, které máme v projektu nyní k dispozici:

Pás zvuků se štěkáním - Scratch

V další části si zvuk přejmenujeme z Dog1 na Stekot a totéž uděláme i pro Meow, které přejmenujeme na Mnoukani:

Přejmenované zvuky v projektu - Scratch

Přehrání zvuku

Teď už nám zbývá poslední krok. Zvuk, který jsme přidali, si necháme ve své aplikaci přehrát. K práci se zvukem slouží bloky v kategorii Zvuk. Přejdeme na naši nejpoužívanější kartu Scénáře a podíváme se na bloky Zvuk:

Karta zvuky - Scratch

Pro přehrání zvuku nám slouží bloky přehraj zvuk až do konce a začni hrát zvuk.

Blok přehraj zvuk až do konce

Nejprve vezmeme blok přehraj zvuk až do konce a umístíme ho za startovní blok:

Přehrávání zvuků 1 - Scratch

Na konec potom přilepíme blok bublina sekund, do které napíšeme Mňau:

Přehrávání zvuků 1.2 - Scratch

Když program spustíme, vidíme, že kočičák zamňouká a zároveň nám v bublině řekne Mňau.

Blok začni hrát zvuk

Teď uděláme drobnou změnu a místo bloku přehraj zvuk až do konce použijeme blok začni hrát zvuk:

Přehrávání zvuků 2 - Scratch

Po spuštění programu kočičák zase zamňouká. Ať už použijeme první, nebo druhou variantu, přehraje se zvuk, který chceme. Mezi oběma bloky je však jeden rozdíl. Jde o to, co dělá zbytek programu.

Porovnání obou bloků

Pokud použijeme blok přehraj zvuk až do konce, program nejprve přehraje zvuk a až potom pokračuje zbytek programu. Program tak celý "zamrzne", dokud není přehrávání dokončeno. Kočičák tedy nejdříve zamňouká a až poté vypíše Mňau.

Když naopak použijeme blok začni hrát zvuk, program začne přehrávat zvuk, ale zároveň s přehráváním zvuku pokračuje a provede bloky, které následují. Kočičák tedy mňouká a zároveň ihned vypisuje Mňau 😉

To by bylo pro dnešek vše. Soubor s projektem, na který budeme navazovat, opět naleznete v příloze.

V příští lekci, Úprava zvukové stopy ve Scratchi, se naučíme využívat různé zvukové efekty, díky nimž můžeme ve Scratchi upravovat zvuky, a popíšeme si další bloky pro práci se zvuky.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 8x (89.07 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Scratch

 

Předchozí článek
Seznamy ve Scratchi podruhé
Všechny články v sekci
Scratch
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Úprava zvukové stopy ve Scratchi
Článek pro vás napsal PDoctor
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Aktivity