NOVINKA! E-learningové kurzy umělé inteligence. Nyní AI za nejlepší ceny. Zjisti více:
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Lekce 20 - Rozšíření ve Scratchi

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 18.-19. lekci Scratche, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V našich tutoriálech jsme již probrali všechny bloky, které můžeme při tvorbě programů ve Scratchi použít. Jako bonus si pojďme ukázat bloky z kategorie Rozšíření. Jednotlivá rozšíření představují různé skupiny dalších bloků, vyvíjených většinou ve spolupráci s jinými společnostmi.

Kategorie Rozšíření

Rozšíření obsahují nové bloky, které umožňují přístup k různým zařízením, jako jsou senzory, mikrofony, kamery. Nabízejí také další speciální funkce například pro práci s textem, se zvukem nebo obrazem. Jednotlivá rozšíření si postupně představíme a ukážeme si, jak je v našich aplikacích využít.

Přidání rozšíření do programu

Rozšíření do programu přidáme kliknutím na tlačítko Přidej rozšíření úplně vlevo dole:

Tlačítko pro přidání rozšíření - Scratch

Tím se dostaneme na kartu Vyber rozšíření, na které si můžeme vybrat z celkem jedenácti rozšíření:

Karta pro výběr rozšíření - Scratch

Některá rozšíření potřebují pro své fungování i různé hardwarové prostředky, my se proto zaměříme na rozšíření, k jejichž využití nic dalšího nepotřebujeme 😉 Zaměříme se tedy na položky:

  • Hudba,
  • Pero,
  • Vnímání videa,
  • Text na hlas,
  • Překlad,
  • Makey Makey.

Ostatní rozšíření si nyní jen krátce popíšeme:

  • micro:bit – Abychom mohli používat toto rozšíření, musíme k aplikaci přes bluetooth připojit programovatelný mikropočítač micro:bit:
Programovatelný počítač micro:bit - Scratch

Jak vidíme na obrázku, jedná se o malou desku, která má na sobě dvě tlačítka a integrovaný displej obsahující 25 barevných LED diod uspořádaných do pěti řádků po pěti sloupcích. Ve spodní části má micro:bit tzv. piny, tedy zdířky, které umožňují k zařízení připojit další komponenty. Ty lze pak pomocí jazyka Scratch oživit.

  • LEGO MINDSTORMS EV3, LEGO BOOST, LEGO Education WeDo 2.0 – Pro použití dalších tří rozšíření potřebujeme LEGO komponenty s motory. Každé z uvedených rozšíření pracuje s jinou sadou programovatelných komponent. Řídicí jednotka sady LEGO MINDSTORMS EV3 vypadá takto:
Motor LEGO MINDSTORMS EV3 - Scratch

LEGO BOOST má například senzor barev, který LEGO Education WeDo nemá. LEGO Education WeDo má oproti tomu například detektor pohybu. Jednotlivé sady se tedy hodí k různým projektům. Zatímco LEGO MINDSTORMS EV3 se hodí spíše k tvorbě pokročilých robotů, LEGO BOOST a LEGO Education WeDo mají senzory, které umožňují stavbu jednodušších robotů a podporují tvorbu různých projektů, včetně simulací výrobních linek v továrně.

  • Go Direct Force & Acceleration – K použití bloků tohoto rozšíření potřebujeme senzor Go Direct® Force and Acceleration Sensor od společnosti Vernier:
Senzor Go Direct Force and Acceleration - Scratch

Tento senzor umí změřit sílu tahu za hák nebo rychlost otáčení kolem své osy, kdybychom jej například vzali do ruky a otáčeli s ním. Umí také změřit zrychlení a poskytuje tak informace o pohybu v daném směru.

Pojďme se však vrátit k rozšířením, která lze použít i bez dalších speciálních komponent.

Rozšíření Hudba

Začneme hudbou. Na toto rozšíření tedy klikneme, čímž se nám do vývojového prostředí Scratche přidá další skupina bloků, s nimiž budeme pracovat. Rozšíření nabízí celkem šest nových bloků a jednu proměnnou.

Blok bubnuj

Tento blok přehraje zvuk vybraného bubnu. Délku zvuku určuje zadaný počet taktů v pravé části bloku:

Blok bubnuj - Scratch

Blok pauza

Přehrávání naopak na zadaný počet taktů zastavíme pomocí bloku pauza:

Blok pauza - Scratch

Blok hraj notu

Dalším blokem přehrajeme vybranou notu na stupnici po daný počet taktů:

Blok hraj notu - Scratch

Notu zadáme buď jako celé číslo, nebo ji vybereme přímo na klávesnici piana, která se zobrazí, když na výchozí číslo noty klikneme:

Blok hraj notu s klávesnicí - Scratch

Blok nastav nástroj

V rozšíření Hudba můžeme také vybrat nástroj, na který se hraje. Blok nastav nástroj nabízí kromě výchozího piana například kytaru, flétnu nebo syntetizátor:

Blok nastav nástroj - Scratch

Bloky nastav tempo a změň tempo

Poslední dva bloky nám umožňují pracovat s tempem přehrávání. Pomocí bloku nastav tempo nastavíme tempo přehrávání na určitou hodnotu, kde 1 je nejpomalejší a 100 je nejrychlejší. Původní hodnotu rychlosti přehrávání změníme o zadanou hodnotu blokem změň tempo. Zadáme-li v něm například hodnotou -20, tempo přehrávání zpomalíme. Zadáním hodnoty 20 ho opět zrychlíme:

Blok nastav tempo - Scratch Blok změň tempo - Scratch

Proměnná tempo

Poslední položku představuje proměnná tempo, ve které je uložená aktuální hodnota tempa přehrávání:

Proměnná tempo - Scratch

Tvorba jednoduché písničky

Jako praktický příklad si ukážeme, jak ve Scratchi přehrajeme začátek písně Kočka leze dírou, pes oknem:

Začátek písně Kočka leze dírou, pes oknem - Scratch

S trochou hudebního talentu si pokračování jistě doplníte sami. Kód celé písničky je pak ke stažení pod článkem.

Rozšíření Pero

Pomocí bloků z rozšíření Pero můžeme pohybem postav malovat čáry nebo dělat klony postav. Pojďme si to vysvětlit.

Blok smaž

Pokud klikneme na tento blok nebo jej přidáme mezi bloky v programu, smažeme všechno, co jsme pomocí pera nakreslili na scénu:

Blok smaž - Scratch

Blok otiskni se

Tímto blokem uděláme na scéně otisk postavy. Když ji pak přesuneme, zůstane její obrázek i na původním místě:

Otisk postavy - Scratch

Bloky pero zapni a pero vypni

Malování čáry perem při pohybu postavy následujícími bloky zapneme nebo vypneme:

Bloky zapni/vypni pero - Scratch

Blok nastav barvu pera

Další blok změní barvu čáry, kterou za sebou postava zanechává:

Blok nastav barvu pera - Scratch

Bloky změň položku pera a nastav položku pera

Můžeme také změnit hodnotu vybrané položky nebo ji na danou hodnotu přenastavit. Položky, které můžeme měnit, jsou:

Hodnoty, které blok mění - Scratch

Nastavujeme je v blocích změň položku pera a nastav položku pera:

Blok změň/nastav položku pera o/na - Scratch

Bloky změň tloušťku pera a nastav tloušťku pera

Tloušťku čáry, kterou za sebou postava nechává, upravují poslední dva bloky. Minimální hodnota je opět 1, maximum je 100:

Bloky změň a nastav tloušťku pera - Scratch

Program pro malování s kočičákem

Pojďme si společně s použitím pera udělat program pro malování čar.

Začneme startovním blokem, ke kterému přilepíme blok opakuj stále:

Začátek programu - Scratch

Vezmeme blok když tak a jako podmínku vložíme myš stisknuta?. Tuto podmínku vložíme do cyklu opakuj stále:

Podmínka v programu - Scratch

Vezmeme bloky nastav x na a nastav y na a jako hodnoty do nich vložíme proměnné x myši a y myši. Oba bloky vložíme do podmínky v cyklu:

Podmínka v programu s tělem - Scratch

A nakonec mezi startovní blok a cyklus přidáme bloky nastav tloušťku pera na s hodnotou 10 a pero zapni:

Program kreslící čáru - Scratch

Když program zapneme, při klikání nám kočičák maluje čáru:

Program kreslící čáru - Scratch

Zbylá rozšíření si ukážeme příště. Zdrojové kódy jsou jako vždy ke stažení pod článkem 😉

V následujícím kvízu, Kvíz - Práce s postavami a bloky rozšíření ve Scratchi, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 8x (84.58 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Scratch

 

Předchozí článek
Řešené úlohy k 18.-19. lekci Scratche
Všechny články v sekci
Scratch
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Kvíz - Práce s postavami a bloky rozšíření ve Scratchi
Článek pro vás napsal PDoctor
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Aktivity