Lekce 20 - Rozšíření ve Scratchi
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 18.-19. lekci Scratche, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V našich tutoriálech jsme již probrali všechny bloky, které můžeme při tvorbě programů ve Scratchi použít. Jako bonus si pojďme ukázat bloky z kategorie Rozšíření. Jednotlivá rozšíření představují různé skupiny dalších bloků, vyvíjených většinou ve spolupráci s jinými společnostmi.
Kategorie Rozšíření
Rozšíření obsahují nové bloky, které umožňují přístup k různým zařízením, jako jsou senzory, mikrofony, kamery. Nabízejí také další speciální funkce například pro práci s textem, se zvukem nebo obrazem. Jednotlivá rozšíření si postupně představíme a ukážeme si, jak je v našich aplikacích využít.
Přidání rozšíření do programu
Rozšíření do programu přidáme kliknutím na tlačítko Přidej rozšíření úplně vlevo dole:
Tím se dostaneme na kartu Vyber rozšíření, na které si můžeme vybrat z celkem jedenácti rozšíření:
Některá rozšíření potřebují pro své fungování i různé hardwarové prostředky, my se proto zaměříme na rozšíření, k jejichž využití nic dalšího nepotřebujeme 😉 Zaměříme se tedy na položky:
- Hudba,
- Pero,
- Vnímání videa,
- Text na hlas,
- Překlad,
- Makey Makey.
Ostatní rozšíření si nyní jen krátce popíšeme:
- micro:bit – Abychom mohli používat toto rozšíření, musíme k aplikaci přes bluetooth připojit programovatelný mikropočítač micro:bit:
Jak vidíme na obrázku, jedná se o malou desku, která má na sobě dvě tlačítka a integrovaný displej obsahující 25 barevných LED diod uspořádaných do pěti řádků po pěti sloupcích. Ve spodní části má micro:bit tzv. piny, tedy zdířky, které umožňují k zařízení připojit další komponenty. Ty lze pak pomocí jazyka Scratch oživit.
- LEGO MINDSTORMS EV3, LEGO BOOST, LEGO Education WeDo 2.0 – Pro použití dalších tří rozšíření potřebujeme LEGO komponenty s motory. Každé z uvedených rozšíření pracuje s jinou sadou programovatelných komponent. Řídicí jednotka sady LEGO MINDSTORMS EV3 vypadá takto:
LEGO BOOST má například senzor barev, který LEGO Education WeDo nemá. LEGO Education WeDo má oproti tomu například detektor pohybu. Jednotlivé sady se tedy hodí k různým projektům. Zatímco LEGO MINDSTORMS EV3 se hodí spíše k tvorbě pokročilých robotů, LEGO BOOST a LEGO Education WeDo mají senzory, které umožňují stavbu jednodušších robotů a podporují tvorbu různých projektů, včetně simulací výrobních linek v továrně.
- Go Direct Force & Acceleration – K použití bloků tohoto rozšíření potřebujeme senzor Go Direct® Force and Acceleration Sensor od společnosti Vernier:
Tento senzor umí změřit sílu tahu za hák nebo rychlost otáčení kolem své osy, kdybychom jej například vzali do ruky a otáčeli s ním. Umí také změřit zrychlení a poskytuje tak informace o pohybu v daném směru.
Pojďme se však vrátit k rozšířením, která lze použít i bez dalších speciálních komponent.
Rozšíření Hudba
Začneme hudbou. Na toto rozšíření tedy klikneme, čímž se nám do vývojového prostředí Scratche přidá další skupina bloků, s nimiž budeme pracovat. Rozšíření nabízí celkem šest nových bloků a jednu proměnnou.
Blok bubnuj
Tento blok přehraje zvuk vybraného bubnu. Délku zvuku určuje zadaný počet taktů v pravé části bloku:
Blok pauza
Přehrávání naopak na zadaný počet taktů zastavíme pomocí bloku pauza:
Blok hraj notu
Dalším blokem přehrajeme vybranou notu na stupnici po daný počet taktů:
Notu zadáme buď jako celé číslo, nebo ji vybereme přímo na klávesnici piana, která se zobrazí, když na výchozí číslo noty klikneme:
Blok nastav nástroj
V rozšíření Hudba můžeme také vybrat nástroj, na který se hraje. Blok nastav nástroj nabízí kromě výchozího piana například kytaru, flétnu nebo syntetizátor:
Bloky nastav tempo a změň tempo
Poslední dva bloky nám umožňují pracovat s tempem přehrávání.
Pomocí bloku nastav tempo nastavíme tempo přehrávání
na určitou hodnotu, kde 1
je nejpomalejší a
100
je nejrychlejší. Původní hodnotu rychlosti přehrávání
změníme o zadanou hodnotu blokem změň tempo.
Zadáme-li v něm například hodnotou -20
, tempo přehrávání
zpomalíme. Zadáním hodnoty 20
ho opět zrychlíme:
Proměnná tempo
Poslední položku představuje proměnná tempo
, ve které je
uložená aktuální hodnota tempa přehrávání:
Tvorba jednoduché písničky
Jako praktický příklad si ukážeme, jak ve Scratchi přehrajeme začátek písně Kočka leze dírou, pes oknem:
S trochou hudebního talentu si pokračování jistě doplníte sami. Kód celé písničky je pak ke stažení pod článkem.
Rozšíření Pero
Pomocí bloků z rozšíření Pero můžeme pohybem postav malovat čáry nebo dělat klony postav. Pojďme si to vysvětlit.
Blok smaž
Pokud klikneme na tento blok nebo jej přidáme mezi bloky v programu, smažeme všechno, co jsme pomocí pera nakreslili na scénu:
Blok otiskni se
Tímto blokem uděláme na scéně otisk postavy. Když ji pak přesuneme, zůstane její obrázek i na původním místě:
Bloky pero zapni a pero vypni
Malování čáry perem při pohybu postavy následujícími bloky zapneme nebo vypneme:
Blok nastav barvu pera
Další blok změní barvu čáry, kterou za sebou postava zanechává:
Bloky změň položku pera a nastav položku pera
Můžeme také změnit hodnotu vybrané položky nebo ji na danou hodnotu přenastavit. Položky, které můžeme měnit, jsou:
Nastavujeme je v blocích změň položku pera a nastav položku pera:
Bloky změň tloušťku pera a nastav tloušťku pera
Tloušťku čáry, kterou za sebou postava nechává, upravují poslední dva
bloky. Minimální hodnota je opět 1
, maximum je
100
:
Program pro malování s kočičákem
Pojďme si společně s použitím pera udělat program pro malování čar.
Začneme startovním blokem, ke kterému přilepíme blok opakuj stále:
Vezmeme blok když tak a jako podmínku vložíme myš stisknuta?. Tuto podmínku vložíme do cyklu opakuj stále:
Vezmeme bloky nastav x na a nastav y na a jako hodnoty do
nich vložíme proměnné x myši
a y myši
. Oba bloky
vložíme do podmínky v cyklu:
A nakonec mezi startovní blok a cyklus přidáme bloky nastav tloušťku
pera na s hodnotou 10
a pero zapni:
Když program zapneme, při klikání nám kočičák maluje čáru:
Zbylá rozšíření si ukážeme příště. Zdrojové kódy jsou jako vždy ke stažení pod článkem 😉
V následujícím kvízu, Kvíz - Práce s postavami a bloky rozšíření ve Scratchi, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 8x (84.58 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Scratch