Lekce 14 - Úprava zvukové stopy ve Scratchi
V minulé lekci, Práce se zvuky ve Scratchi, jsme si popsali možnosti, jak přidat do projektu zvuky, a ukázali si bloky, pomocí nichž zvuky v aplikaci přehrajeme.
V dnešním Scratch tutoriálu si ukážeme zbytek práce se zvuky. Zjistíme, jak zvuky upravovat, a představíme si další bloky pro práci se zvuky ze záložky Scénáře.
Úprava zvuků
Již umíme do našeho projektu zvuky přidat a také je ve spuštěném programu přehrát. Pojďme si tedy ukázat, jak zvuky v projektu upravovat. Připomeňme si jednotlivé části karty Zvuky:
Ve výchozím stavu se úpravy aplikují na celou zvukovou stopu. Pokud chceme upravit jenom část zvukové stopy, klikneme na ni levým tlačítkem myši, držíme jej a posouváme myš doleva nebo doprava. Posouváním rohů pak výběr změníme:
Úpravy, které budeme provádět, budou teď platit jenom na vybranou část stopy. Výběr zrušíme kliknutím mimo zvukovou stopu a pak znovu upravujeme celý zvuk.
Možnosti zvukových efektů
Pojďme se prvně podívat na poslední část zvýrazněnou zeleně. Ta totiž umožňuje nejvíce úprav. Jednotlivé položky si opět nejdříve krátce popíšeme.
Rychlost přehrávání
Vedle tlačítka Play máme na levé straně dvě tlačítka upravující rychlost přehrání zvuku (nebo vybrané části zvukové stopy). Tlačítka umožňují tempo přehrávání zrychlit nebo zpomalit:
Hlasitost přehrávání
Následují tlačítka pro zvýšení a snížení hlasitosti přehrávaného zvuku a tlačítko Ztišit, které v daném výběru zvuk úplně vypne:
Další dvě tlačítka umožňují také pracovat s hlasitostí zvuku. Postupný náběh způsobí, že zvuk nebude hrát hned ze začátku plnou hlasitostí. Začne potichu a postupně přejde během pár vteřin na plnou hlasitost. To se hodí, pokud chceme, aby se začal "nenápadně" přehrávat v pozadí, aniž to uživatele praští do uší 😉 Postupné zeslabení funguje podobně, ale místo na začátek stopy se aplikuje na její konec:
Další efekty
Předposlední tlačítko umožňuje přehrát zvuk pozpátku a tlačítko Robot zvuk převede do vtipnější "robotické" podoby:
Správa zvuků
Přesuňme se nyní do horní části karty Zvuky a podívejme se, jak s konkrétním zvukem můžeme pracovat zde.
Přejmenování zvuků
Již víme, že v políčku úplně vlevo máme možnost daný zvuk přejmenovat:
Vrácení úprav
Pokud provedeme změnu zvuku, kterou chceme vzít zpět, klikneme na šipku vlevo. Pokud chceme vzít zpět to, že jsme vrátili změnu, klikneme na šipku vpravo:
Těmto akcím odpovídají klávesové zkratky Ctrl + Z a Ctrl + Shift + Z.
Kopírování a mazání
Zvuk nebo jeho část lze také zkopírovat do schránky, ze které pak zkopírovanou část do zvukové stopy vložíme. Jestliže neoznačíme konkrétní místo, bude kopie vložena na konec stopy. Pokud máme označenou větší část stopy, tak se celý výběr nahradí vloženým zvukem. Tlačítko Zkopírovat do nového vytvoří kopii zvuku, která se uloží do levého panelu. Tlačítko Odstranit pak vyjme vybranou část zvukové stopy:
Bloky pro práci se zvukem
Představili jsme si všechny možnosti úpravy zvuku. Různé efekty je možné samozřejmě kombinovat a se zvuky si hrát, jak nás napadne. Nyní si pojďme ukázat další bloky pro práci se zvukem ze záložky Scénáře.
Zastav všechny zvuky
Udělejme si jednoduchý program, kde použijeme dva startovní bloky. V nich přehrajeme zvuky mňoukání i štěkání. Poté přidáme blok po kliknutí na mě, který bude mít na sobě blok zastav všechny zvuky:
Díky dvěma startovním blokům zajistíme, že program začne provádět několik bloků kódu současně 🙂 Když program spustíme, začne se tedy přehrávat štěknutí a mňouknutí.
Budeme-li dostatečně rychlí a klikneme na kočičáka dříve, než zvuky dohrají, tak se ukončí.
Změň a nastav efekt
Bloky změň efekt o a nastav efekt na slouží k úpravě dalších efektů zvuku. Zatím můžeme programově nastavit:
- odkud se zvuk přehrává (možnost stereo vlevo/vpravo)
- a výšku zvuku (trochu nešťastně pojmenovaná možnost poloha).
Ukažme si opět jednoduchý příklad:
Kód nalevo dokola přehrává zvuk mňouknutí. Kód napravo nastaví efekt
na -100
, což je minimální hodnota efektů.
Potom každou vteřinu zvýší efekt o 10
a udělá to
dvacetkrát, takže se dostaneme na hodnotu 100
, to je
maximální hodnota efektů.
Můžeme sice nastavit i menší nebo větší hodnoty efektů, ale po překročení uvedených maximálních hodnot se už další změny zvuků neprojeví.
Když program spustíme s volbami efektů poloha, tak zjistíme, že zvuk je ze začátku velmi hluboký a jeho výška postupně roste a zní víc jako chipmunk 🙂 Pokud efekty změníme na stereo vlevo/vpravo, tak se zvuk nejprve bude přehrávat nalevo a postupně se přesune na pravou stranu.
Zruš zvukové efekty
Podobně jako jsme vypnuli přehrávání zvuků, můžeme také zrušit zvukové efekty. Zvuk bude poté zase znít tak, jak má. Slouží k tomu blok zruš zvukové efekty:
Práce s hlasitostí
Jako poslední si ukážeme bloky pro práci s hlasitostí. Jsou to bloky změň hlasitost a nastav hlasitost na. Vytvoříme si poslední dnešní jednoduchý program:
Levá část přehrává vybraný zvuk pořád dokola. Pravá část na
začátku nastaví hlasitost na 0 %
, což je minimální
hodnota – ticho. Potom se každou sekundu hlasitost zvyšuje o
10 %
, a to celkem desetkrát, takže se dostaneme na maximální
hodnotu 100 %
.
Nyní už umíme naše projekty ozvláštnit zvuky. Zdrojové kódy jsou opět ke stažení pod lekcí 😉
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 13.-14. lekci Scratche, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 5x (266.32 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Scratch