Aktuálně: Postihly zákazy tvou profesi? Poptávka po ajťácích prudce roste, využij slevové akce 30% výuky zdarma!
Hledáme fulltime PHP programátora do ITnetwork týmu - 100% homeoffice, 100% časově flexibilní #bezdeadlinu Mám zájem!

Lekce 12 - Implementace vektoru v jazyce C

V minulé lekci, Použití kolekcí z knihovny GLib v C, jsme si ukázali použití volně dostupné knihovny GLib a univerzálních kolekcí, které poskytuje.

Dnes si představíme kolekci vektor, která funguje jako pole, ale není velikostně omezena.

Dnešní lekce o kolekci vektor pochází z kurzu Dynamická práce s pamětí v jazyce C. Pokud jste ji již absolvovali, můžete ji přeskočit. Protože si zakládáme na poskytování kvalitních a kompletních kurzů, vnímáme jako důležité, aby byla tato problematika součástí i kurzu kolekcí.

Motivace

Oproti spojovému seznamu má pole výhodu v rychlosti náhodného přístupu. Víme, že prvky pole se v paměti nacházejí bezprostředně za sebou. Není tedy problém okamžitě přeskočit např. na pátý prvek. Pole funguje jako ukazatel na pozici 0, v tomto případě tedy stačí vzít velikost jednoho prvku a skočit v paměti o čtyřnásobek této velikosti doprava.

Hlavní nevýhodou pole ovšem je, že jeho velikost je omezena. Jakmile pole vytváříme, musíme uvést, jak velký prostor (jak velkou řádku jedniček a nul) pro něj má operační systém v paměti vyhradit. Budeme-li programovat např. telefonní seznam, dá se velmi špatně odhadnout, kolik čísel v něm bude náš uživatel mít. Bude to 10 nebo 1000? Mohli bychom vytvořit pole telefonních čísel o velikosti 1000. Uživatel by poté využíval jen jeho část a bylo by to lepší řešení, než když velikost pole podceníme a uživateli aplikace sdělí, že nemá kam ukládat (v tom lepším případě) nebo paměť rovnou přeteče. Jak to ale udělat správně?


 

...konec náhledu článku...
Pokračuj dál

Znalosti v hodnotě stovek tisíc získáš za pár korun

Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.

Omezená nabídka: Nauč se vše a ušetři

Koupit lekce a funkce postupně a po jednom 150 bodů
Koupit všechny aktuálně dostupné lekce s funkcí odevzdávání úloh za exkluzivní cenu 128 bodů (318 Kč)
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
Koupí tohoto výhodného balíčku získáš přístup ke všem 17 lekcím s kontrolou a certifikací a ještě navíc ušetříš 57 Kč. Nabídka je omezená pouze pro první lekce z kurzu a obsahuje exkluzivní slevu 15%.
128 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo odpovídá 374 Kč 318 Kč

Pozor, pokud si koupíš pouze tuto lekci, ztratíš nárok na speciální slevu 15% na balíček všech lekcí.

Koupit jen lekci 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo odpovídá 25 Kč

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Co od nás v dalších lekcích dostaneš?
  • Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
  • Kvalitní znalosti v oblasti IT.
  • Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V C tutoriálu implementujeme dynamickou kolekci vektor, která funguje jako pole, ale není velikostně omezena.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 13 let. Má rád Nirvanu, sushi a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity (1)