Lekce 2 - Úvod do práce se soubory
V minulé lekci, Výjimky, jsme si vysvětlili výjimky, které k práci se soubory nutně potřebujeme, protože díky nim můžeme reagovat na případné chyby.
Dnes si povíme něco o souborech obecně a o právech k zápisu v systémech Windows. Po dočtení tohoto C# .NET tutoriálu budete připraveni se soubory pracovat.
Data, resp. objekty uložené v paměti, se samozřejmě s vypnutím aplikace ztratí. Pokud chceme zajistit, aby data byla tzv. perzistentní (trvalá), musíme je při ukončení programu uložit a při načtení programu opět načíst. K ukládání dat aplikace existuje mnoho způsobů, každý má nějaké výhody a nevýhody. Obecně můžeme ukládat data naší aplikace následujícím způsobem:
- Textové soubory s plochou strukturou (tzv. flat files,
např.
.txt
a.csv
) - textové soubory s vnitřní hierarchií (např.
.xml
nebo.json
) - Soubory binárního typu (jednoduše otisk paměti do souboru)
- Databáze
Každý způsob uložení dat má své výhody a nevýhody. My si jednotlivé způsoby v kurzu podrobně popíšeme a hlavně vyzkoušíme. Zaměříme se zejména na to, jak do souborů ukládat objekty a poté je znovu načítat. Databázím se poté věnuje samostatná sekce.
Práva k zápisu v systémech Windows
Od Windows Vista existuje v systémech Windows tzv. UAC (User Account
Control). Technologie zakazuje zápis na systémový oddíl disku (nejčastěji
C:\
) v případě, že zápis není povolen administrátorem nebo
že se nejedná o zápis do osobních složek uživatele. Toto opatření
samozřejmě naplnilo diskuzní fóra o programování a rozbilo řadu
aplikací. Důležité však je, že toto opatření je správné a
pouze zabraňuje špatně napsaným aplikacím měnit co se jim
zlíbí. Linuxové systémy mají podobná opatření již dlouhou
dobu.
Koncepce systému Windows zahrnuje uživatelské účty.
Každý uživatelský účet je realizován složkou (většinou
C:\users\jmeno_uzivatele
). Tato složka obsahuje mimo jiné
dokumenty, pracovní plochu a také tzv. složku s daty aplikací. K této
složce se lze dostat při zadání klíče %appdata%
do cesty.
Zkuste si %appdata%
napsat do cesty průzkumníka a složku
otevřít. Uvidíte, že ve složce má své podsložky mnoho aplikací, které
máte nainstalovány. Právě zde je místo pro nastavení vašich
aplikací a další data. Vaše aplikace si zde samozřejmě vytvoří
složku se svým jménem a do té si bude vše ukládat. Nebudeme omezováni UAC
a zároveň bude naše aplikace umožňovat jiné nastavení pro různé
uživatele, aniž bychom to v C# programovali. %appdata%
míří
vždy k appdata aktuálně přihlášeného uživatele.
Velkou chybou bylo, že si programy ukládaly data do složky s programem.
Program na ploše nebo na starých Windows fungoval, nicméně když se poté
nainstaloval do složky Program Files/
na disku C
,
spadl s chybou při zápisu na disk. Windows tento zápis částečně pro
určité aplikace emulovala, ale tím se nebudeme zabývat. Problém lze
samozřejmě obejít tím, že aplikaci spustíme jako správce, ale to je
špatné řešení.
V této lekci si ukážeme, jak vytvořit v appdata složku pro naši aplikaci. V dalších lekcích již v kódu tato logika nebude obsažena a budou sloužit jako co nejjednodušší ukázka práce se soubory. Pokud budete aplikaci provozovat na svém počítači, nemusíte se o nic starat. Jakmile ji však budete publikovat, je vhodné ji upravit tak, aby appdata používala. Již tedy víme, kam budeme zapisovat. Výjimky jsme si uvedli také. Přesuňme se tedy k samotné práci se soubory.
IO a stream
V .NET existuje tzv. stream, což je obecný "datový proud". Na proud se napojíme a můžeme z něj poté načítat data nebo do něj data naopak zapisovat. Proud je teoreticky univerzální a ten samý proud se může necházet v paměti RAM nebo v souboru na disku. Práce se soubory je tedy realizována právě přes stream a všechny třídy, které si v budoucnu uvedeme, stream nějakým způsobem obalují nebo s ním pracují. My jsme od něj však odstíněni. Pro práci se soubory musíme do programu vložit odkaz na přislušný jmenný prostor, ve kterém se logika nachází:
using System.IO;
V tomto kurzu se budeme v každé lekci zabývat jedním typem souboru a
ukážeme si vždy tu třídu, která je k tomu uzpůsobena. Nyní si ukažme
naprostý základ toho, jak vytvořit pro naši aplikaci složku v appdata
aktuálního uživatele. Budeme k tomu používat třídu
Directory
, které obsahuje statické metody pro práci se
složkami. Dále se podíváme i na třídu File
. Tak můžeme data
(např. soubor nastaveni.dat
) vytvořit s výchozími hodnotami
nebo je načíst. Pro práci s cestou použijeme třídu Path
.
Všechny tři třídy budou podrobně vysvětleny v samostatné lekci, nyní si
ukážeme jen to nezbytné. Pojďme tedy napsat aplikaci, která bude mít
vlastní složku v AppData a podívá se, jestli existuje její soubor
databaze.dat
. Nezapomeňte přidat using
System.IO
.
string cesta = ""; try { cesta = Path.Combine(Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData), "ITnetwork"); if (!Directory.Exists(cesta)) Directory.CreateDirectory(cesta); } catch { Console.WriteLine("Nepodařilo se vytvořit složku {0}, zkontrolujte prosím svá oprávnění.", cesta); } if (File.Exists(Path.Combine(cesta, "databaze.dat"))) { try { // Zde umístěte kód pro načtení vašeho nastavení ze souboru } catch (Exception e) { Console.WriteLine("Při načítání nastavení došlo k následující chybě: {0}", e.Message); } } else { try { // Zde umístěte kód pro vytvoření vašeho nastavení } catch (Exception e) { Console.WriteLine("Při vytvoření nastavení došlo k následující chybě: {0}", e.Message); } }
Nejprve si uložíme cestu ke složce s naší aplikací do textového
řetězce cesta
. Lokaci appdata získáme pomocí:
Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData);
Tak trochu by se dalo očekávat, že místo tohoto půjde napsat pouze
"%appdata%"
, ale bohužel C# zkratku na cestu nepřevede.
GetFolderPath()
nám tedy vrátí něco takového (záleží na
verzi Windows):
C:\Users\vase_jmeno\AppData\Roaming
Do cesty přidáme ještě složku se jménem naší aplikace. Jméno jsem
zvolil ITnetwork
, samozřejmě si ho poté upravte. Abychom
nemuseli přemýšlet, zda cesty obsahují na konci lomeno nebo jestli má být
lomeno zpětné nebo obyčejné, spojíme cestu pomocí statické metody
Combine()
na třídě Path
. V cesta je tedy nyní
toto:
C:\Users\vase_jmeno\AppData\Roaming\ITnetwork
Pokud daná složka neexistuje (jedná se o první spuštění aplikace), tak ji vytvoříme. Dále se podíváme, zda existuje soubor, ze kterého chceme data načítat. Pokud ano, provedeme načtení dat. Pokud ne, soubor vytvoříme a nahrajeme do něj výchozí data. Nebo soubor vytvářet ani nebudeme, záleží na typu aplikace.
Po spuštění kódu se nám ve složce %appdata%
objeví nová
složka:
Máme tedy rychlý úvod, jak správně ukládat data aplikace. Ještě raději zopakuji, že v následujících lekcích kvůli jednoduchosti nebudu řešit zápisová práva a programy budou fungovat jen ve složkách uživatele (např. při spuštění z Visual Studia). Vždy se tedy vraťte sem a kód si upravte, pokud hotovou aplikaci budete chtít šířit. O výjimkách jsme si také řekli.
V příští lekci, Práce s textovými soubory v C# .NET, si vysvětlíme práci s textovými soubory (s
příponou .txt) v C# .NET. Ukážeme si použití tříd
StreamWriter
a StreamReader
pro zápis, připisování
a čtení.
Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 992x (24.7 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#