Lekce 2 - Velký průvodce všech profesí, které vytváří weby
V minulé lekci, Proč je web jako kožené boty, a kdy je potřeba nový pár?, jsme si řekli, jak postavit business na webu, který začne prodávat naše produkty, jak dlouho nový web vydrží a kolik nás to bude stát.
Kdo to je copywriter, a proč po nás chce vyplnit brief, není to nějaký sýr? UX/UI, to jsou snad náhodná písmena ne? A co dělá ten PPC specialista, něco takového snad v ČR nikdo nepotřebuje?
…ale potřebuje. Profesí, které jsou spojené s tvorbou webu je několik. Tvorba webu je komplexní záležitost, na kterou už dávno nestačí jeden či dva lidé. Dnes konečně zjistíme, kdo na webu pracuje, co která profese dělá a co práce obnáší.
Kdo na webu pracuje
Nyní se podíváme na to, co se skrývá za těmi zvláštními názvy profesí.
Copywriter
Copywriter zkráceně copík je machr přes texty. Píše úderně, jednoduše a hlavně pro svoji "cílovku". Hodně čte, a to hodně je myšleno třeba knihu za týden. Internetová jazyková příručka je pro něj bible a bez pořádného briefu (úvodní dotazník, dle kterého se dozví o nás a našem businessu) si nenaostří ani tužku.
SEO specialista
SEO specialista je tu přes search engine optimization, tedy optimalizaci pro vyhledávače. Zkrátka nechceme, aby náš web o vodních balónech vyskočil na poslední stránce Googlu po vyhledání fráze "vodní balóny". My chceme přední pozice, jelikož první tři výsledky vyhledávání se dělí o většinu pozornosti.
Tenhle job má na starosti právě SEO specialista, který pomocí osvědčených technik – klíčová slova, odkazy, názvy obrázku atd. zvládne udělat web viditelný. SEO často zvládne i copík, avšak jsou případy, kdy je dobré sáhnout i po SEO profíkovi , obzvlášť při prvním webu, optimalizaci atd.
Linkbuilding
SEO je spletitá disciplína, která obsahuje i tzv. linkbuilding = budování zpětných odkazů. Na náš web může vést odkaz z mnoha a mnoha webů. Velmi zjednodušeně řečeno, pokud na náš web vede hodně odkazů z obrovských, často navštěvovaných webů, které jsou sami na předních místech vyhledávání, máme vyhráno a náš web se objeví mezi prvními pozicemi. To se nám bohužel jen tak nepoštěstí.
V tu chvíli přichází na scénu linkbuilder, který baží po zpětných odkazech, jako lev po antilopě. Linkbuilder hledá odkazy, co to jenom jde, čeká na příležitosti a nebo rovnou vede linkbuildingovou kampaň.
UX/UI designér
UX/UI je psycholog webového průmyslu. Dokáže pochopit lidské myšlení a dle něho navrhnout tzv. wireframe. Z něho vzejde finální návrh webu, který programátor přetaví ve webovou stránku.
UX (User Experience) je o přístupnosti webu pro uživatele, tedy aby zážitek návštěvníka webu byl co nejlepší. Převedeno do praktické řeči, aby průchod webem byl plynulý, jednoduchý a bez zádrhelů.
UI (User Interface) je jednoduše řečeno design. UI se zabývá vizuální podobou webu, prostředím či konkrétním prvkem, se kterým zákazník přichází do kontaktu. Na rozdíl od UX tady nejde o to, jak prvky fungují, ale jak vypadají. Teď nemluvíme jenom o layoutu. Řeč je i o např. tvaru tlačítka, jeho rozích, barvě atd.
Nutno zmínit, že UX a UI od sebe nelze oddělit, a proto je povětšinou vykonává jedna osoba.
Grafik
Je mistr vizuální podoby.Photoshop ,Illustrator a další grafické programy jsou jeho domovina. Grafik se stará se o zpracování loga, reklamních podkladů nebo grafické části samotného webu. Do jeho kompetence spadá i fotografování, postprodukce a občasně i video produkce. Grafik je často kreativec týmu, který dokáže vdechnout život nudné vizuální podobě.
Webový vývojář
Vezme návrh od UX/UI designéra a grafika a přetvoří ho v kód, ze kterého vznikne web. Webový vývojář se orientuje v programovacích jazycích: HTML, CSS, JavaScript, PHP, Python, Ruby nebo ASP a velmi úzce spolupracuje s UX/UI. V podstatě udává hranice všeho, co je a není možné vytvořit pro web.
Specialista na sociální sítě
Vdechne nově vzniklému webu život. Nový web možná běží, ale jak se o něm lidé dozvědí? V tu chvíli musí přijít "fachmani" přes sítě, kteří řeknou světu o novém webu, jeho produktech a výhodách. Na sítích je založena všechna prvotní komunikace s klienty, tudíž není radno ji podceňovat.
PPC Specialista
Pay-per-click jsou reklamy, které se objevují ve výsledcích vyhledávání Google (první 2-3 odkazy, které jsou označené jako "reklama"). Inzerent platí za kliknutí na reklamní inzerát (pay-per-click).
PPC jsou jednou z nejefektivnějších forem reklamy vůbec, avšak vyžadují orientaci v Google AdWords nebo Seznam Sklik + orientaci v klíčových slovech, které uživatelé zadávají při hledání. PPC specialista v pravém slova smyslu, dokáže odhadnout, jak zadáme dotaz do Googlu, ještě předtím než ho zadáme. To z něj dělá skvělého pomocníka při snaze zvýšit návštěvnost webu.
Specialista na emailový marketing
Připravuje a aktivuje e-mailové kampaně. E-mail master se perfektně vyzná v e-mailingovývh platformách či platformách pro marketingovou automatizaci (např. Exponea, Acoustic Campaign, Mailkit, Ecomail, Salesforce Marketing Cloud, SmartEmailing, ActiveCampaign, Oracle Bronto, Pardot, Emarsys, Marketo...) .
Není mu cizí ani HTML/CSS nebo SQL schopnosti. A aby toho nebylo málo, často vytváří i samotný obsah, vymýšlí způsoby, jak získat odběratele emailů, testuje emaily a rozesílá e-mailové kampaně. Víceméně jde o největšího "všeuměla" webového byznysu, avšak velmi často jsou na e-mailing alespoň 2-3 lidé - copík, grafik a e-mail specialista na HTML/CSS a e-malingové platformy.
Optimalizátor CRO
Optimalizace konverzního poměru – zkráceně CRO z anglického Conversion Rate. Konverzní poměr je procento návštěvníků webu, kteří dokončí požadovanou akci (například nákup v e-shopu), tzv. provedou konverzi. CRO se udává v procentech a spočítá se jako (počet zkonvertovaných návštěvníků / počet všech návštěvníků)*100. Čím vyšší konverzní poměr náš web má, tím více nám (při stejné návštěvnosti) vydělává.
V případě, že lidé chodí na náš web, v Google Analytics vidíme ucházející výsledky, ale neprodává, je čas vyhledat specialistu, který pro nás CRO optimalizuje. Velmi často tuto práci vykonávají UX/UI designeři, ale jsou např. i copywriteři, kteří umí CRO optimalizovat.
Webový konzultant
Připomínkuje, pomáhá a dohlíží na hladký průběh tvorby webu. Projekty, které mají velký rozpočet velmi často najímají konzultanta, který dohlíží na proces zakázky a dohlédne na to, že investice do webu se vyplatí. Webových konzultantů je v ČR minimum, ale ti kteří práci dělají, jsou profíci se vším všudy, mají obrovský přehled do všech profesí a weby které skončily pod jejich vedením je radost navštěvovat.
Projektový manažer
Kouč týmu, který jedná s klientem a řídí časový harmonogram. Projektový manažer určuje rozpočet zakázek, synchronizuje komunikaci v týmu a dělá parťáka jednotlivým profesím. S projekťákem se setkáme ve větších agenturách a týmech, které se bez něho neobejdou.
Výpis profesí rozhodně není kompletní a často se liší od běžné reality. SEO specialisti často fušují do copy, UX/UI fušuje do grafického designu a obráceně. Profese, které web vytvářejí spolu úzce spolupracují, doplňují se a pomáhají si.
V následujícím kvízu, Kvíz - Péče o web a profese vytvářející weby, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.