Přidej si svou IT školu do profilu a najdi spolužáky zde na síti :)

Praktiky SOLID

Návrh Best practices Praktiky SOLID

V dnešní lekci si podrobně rozebereme poučku SOLID, kde každé písmeno označuje jednu dobrou praktiku při vývoji softwaru. Výkladem nás budou provázet geniální ilustrace od Dericka Baileyho (licence CC-SA 3.0) a samozřejmě praktické příklady. Článek je pokročilejšího charakteru a předpokládá znalosti alespoň Základních dobrých praktik pro návrh softwaru. Kromě SOLID existuje také série špatných praktik, kterých bychom se měli vyvarovat, STUPID. Odkaz na ní naleznete na konci článku.

SOLID

SOLID, jak jinak než akronym, shrnuje několik nejdůležitějších best practices. Když se jich budete držet, vaše aplikace budou mít předpoklady kvalitního softwaru. Pro praktiky SOLID vytvořil Derick Bailey perfektní sérii ilustrací, která vám je pomůže lépe zapamatovat. Principy si podrobně vysvětlíme, nejprve si uveďme co akronym označuje:

  • Single responsibility principle
  • Open/closed principle
  • Liskov substitution principle
  • Interface Segregation Principle
  • Dependency Inversion Principle
SOLID – Vývoj softwaru není hra Jenga

Obrázek: Mark Nijhof, Twitter

"Vývoj softwaru není hra Jenga." Pokud neznáte, Jenga se hraje tak, že stavíte věž z kostek stále směrem nahoru, až za nějakou dobu spadne. Vývoj softwaru nesmí být nikdy jen o růstu funkcionality, ale také o udržování architekturu, onoho oporného systému, který aplikaci podpírá.

SOLID - Single responsibility principle

SOLID – Single Responsibility Principle

Obrázek: Derick Bailey, CC-SA 3.0


 

...konec náhledu článku...

Prémiový článek

Prémiový článek

Na itnetwork.cz se nachází největší a nejucelenější česká databáze s výukovými články, jejímž cílem je umožnit kvalitní vzdělání v oblasti IT úplně každému. Měsíčně zobrazíme k milionu článků a sklidíme desítky děkovných emailů, kde nám sdělujete, že jsme vám pomohli k lepšímu zaměstnání nebo vzdělání.

Ačkoli se snažíme držet většinu obsahu úplně zadarmo, udržovat síť v provozu a aktuální stojí obrovské úsilí. Proto je nějaký obsah, jako cvičení nebo odbornější články, přístupný pouze za body. Nebojte, nestojí to skoro nic :)

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

Praktické příklady a geniální ilustrace best practices SOLID, principů SRP, Open/closed, Liskov substitution, Interface segregation a Dependency Inversion.
Pro přístup k článku potřebuješ 24 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
24 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo za 60 Kč

Koupí článku k němu získáš neomezený přístup a to napořád. Posuneš své znalosti zas kousek dopředu a zároveň nám pomůžeš udržovat celý projekt při životě a pomáhat vám tak k lepší budoucnosti.

Obsah článku spadá pod licenci Premium III, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Dobít body můžeš okamžitě např.:

Kartou SMS Převodem
Kartou SMS Převodem

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity (6)