Lekce 3 - Prototype
V minulé lekci, Singleton (jedináček), jsme si ukázali populární návrhový vzor Singleton umožňující globální přístup k instanci nějaké třídy.
V tutoriálu Návrhové vzory GoF si představíme návrhový vzor Prototype. Prototype vytváří nové instance na základě existujících tzv. prototypů, které naklonuje.
Na tomto principu je postavené např. veškeré vytváření instancí v
jazyce JavaScript. Vzor se ovšem využívá i v
ostatních jazycích, kde v určitých situacích usnadňuje vytváření
objektů a nahradí tak konstrukci switch
. Někdy jej můžeme
použít i místo vzoru Factory,
pokud např. třída provádí v konstruktoru nějakou složitou logiku a
klonování prototypů je tedy výkonově efektivnější, než je znovu a znovu
vytvářet.
Definice
Třídu, která počítá s tím, že její instance budou klonovány za účelem tvorby instancí nových, označujeme jako prototyp. Můžeme se setkat s konkrétními prototypy i s prototypy přes abstraktní třídu nebo rozhraní.
Motivace
Prototypy můžeme použít v několika situacích. Ukažme si to na příkladu.
Příklad
Představme si, že parsujeme XML soubor s nějakými
...konec náhledu článku...
Pokračuj dál
Došel jsi až sem a to je super! Věříme, že ti první lekce ukázaly něco nového a užitečného.
Chceš v kurzu pokračovat? Přejdi do prémiové sekce.
Koupit tento kurz
Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.
- Neomezený a trvalý přístup k jednotlivým lekcím.
- Kvalitní znalosti v oblasti IT.
- Dovednosti, které ti pomohou získat vysněnou a dobře placenou práci.
Popis článku
Požadovaný článek má následující obsah:
V tutoriálu Návrhové vzory GoF si představíme návrhový vzor Prototype, který vytváří nové instance na základě existujících, tzv. prototypů.
Kredity získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.