Letní akce! Lákají tě IT školení C#, Javy a PHP v Brně? Přihlas se a napiš nám do zpráv kód "BRNO 500" pro slevu 500 Kč na libovolný brněnský kurz. Lze kombinovat se slevami uvedenými u školení i použít pro více kurzů. Akce končí 28.7.

Lekce 14 - Object Constraint Language - OCL

Návrh UML Object Constraint Language - OCL

V minulé lekci, UML pod pokličkou a Profile diagram, jsme si ukázali jak je UML definované uvnitř a naučili jsme se rozšiřovat jeho syntaxi pomocí Profile diagramů. V dnešním, posledním UML tutoriálu, si popíšeme jazyk OCL, který UML rozšiřuje o formální způsob zápisu constraintů (podmínek).

Jazyk OCL

OCL je zkratka z Object Constraint Language, česky asi objektový omezovací jazyk. Je definován ve stejnojmenném dokumentu a byl vyvinut firmou IBM. Výjimečně se nejedná o jazyk grafický, nýbrž textový a formalizovaný (to znamená, že má pevně danou podobu). Zjednodušeně můžeme říci, že OCL je standardizovaný způsob, jakým v diagramech zapisujeme podmínky. My jsme zatím v kurzu psali guardy, constrainty a další podmínky do našich diagramů jak nás napadlo (např. jako [a > 5] nebo [Faktura je validní]). U naprosté většiny diagramů je tento způsob úplně v pořádku. Některé diagramy ale mohou vyžadovat vyšší přesnost a tudíž použití unifikovaného zápisu těchto podmínek, čímž se vyvarujeme jejich nesprávnému pochopení.

OCL bývá často přirovnáváno např. k jazyku SQL. Je poměrně jednoduché a základy jeho syntaxe si nyní popíšeme. Jedná se o typovaný jazyk, ale nejedná se o jazyk programovací. Opravdu slouží jen pro definici podmínek a nelze v něm psát logiku tak, jak jsme zvyklí u klasických programovacích jazyků.

Constraint

Vše v OCL se točí okolo constraint, což označuje nějaké pravidlo. Ať pravidlo přikazuje, vymezuje nebo zakazuje cokoli, nemá dopad na


 

...konec náhledu článku...

Prémiový článek

Prémiový článek

Na itnetwork.cz se nachází největší a nejucelenější česká databáze s výukovými články, jejímž cílem je umožnit kvalitní vzdělání v oblasti IT úplně každému. Měsíčně zobrazíme k milionu článků a sklidíme desítky děkovných emailů, kde nám sdělujete, že jsme vám pomohli k lepšímu zaměstnání nebo vzdělání.

Ačkoli se snažíme držet většinu obsahu úplně zadarmo, udržovat síť v provozu a aktuální stojí obrovské úsilí. Proto je nějaký obsah, jako cvičení nebo odbornějšíčlánky, přístupný pouze za body. Nebojte, nestojí to skoro nic :)

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tutoriálu se naučíme v UML diagramech používat jazyk OCL a popíšeme si jeho základní syntaxi včetně praktických příkladů.
Pro přístup k článku potřebuješ 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo za 25 Kč

Koupí článku k němu získáš neomezený přístup a to napořád. Posuneš své znalosti zas kousek dopředu a zároveň nám pomůžeš udržovat celý projekt při životě a pomáhat vám tak k lepší budoucnosti.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Dobít body můžeš okamžitě např.:

Kartou SMS Převodem
Kartou SMS Převodem

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor sítě se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Miniatura
Všechny články v sekci
UML
Aktivity (1)