PHP týden Předvánoční slevová akce
Další šance dokončit svůj projekt a získat ceny v hodnotě 10.000 Kč! Pokračování úspěšné letní soutěže - ITnetwork winter
Využij předvánočních slev a získej od nás 20 % bodů navíc zdarma! Zároveň také probíhá PHP týden se slevou na e-learning až 80 %

Lekce 2 - Proměnné, základní datové typy a funkce

Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem.
Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulé lekci, Úvod do Pythonu, jsme si řekli něco o tomto jazyku, ukázali IDLE a naučili jsme se základní matematické operátory. V dnešním tutoriálu si ukážeme proměnné, základní datové typy a napíšeme si první konzolové aplikace. Samozřejmě nebude chybět cvičení :-)

Typový systém

Existují dva základní typové systémy: statický a dynamický.

  • Dynamický typový systém nás plně odstiňuje od toho, že proměnná má vůbec nějaký datový typ. Ona ho samozřejmě vnitřně má, ale jazyk to nedává najevo. Dynamické typování jde mnohdy tak daleko, že proměnné nemusíme ani deklarovat, jakmile do nějaké proměnné něco uložíme a jazyk zjistí, že nebyla nikdy deklarována, sám ji založí. Do té samé proměnné můžeme ukládat text, potom objekt uživatele a potom desetinné číslo. Jazyk se s tím sám popere a vnitřně automaticky mění datový typ. V těchto jazycích jde vývoj rychleji díky menšímu množství kódu, zástupci jsou např. PHP nebo Ruby.
  • Statický typový systém naopak striktně vyžaduje definovat typ proměnné a tento typ je dále neměnný. Jakmile proměnnou jednou deklarujeme, není možné její datový typ změnit. Jakmile se do textového řetězce pokusíme uložit objekt uživatel, dostaneme vynadáno.

Python je dynamicky typovaný jazyk, proměnné nemusíme deklarovat s jejich datovým typem. Díky tomu je vývoj v jazyce rychlejší a jazyk se ze začátku lépe osvojuje.

Proměnné

V Pythonu jsou proměnné brány jako odkazy na objekty, díky čemuž je můžeme používat ve funkcích a volat na nich metody (ukážeme si později). Proměnná nám většinou uchovává nějakou hodnotu určitého (datového) typu.

Základní datové typy

Celé číslo

Anglicky integer, zkratka int - uchovává v paměti celé číslo, jehož velikost je limitována pouze pamětí počítače.

Desetinné číslo

Anglicky floating point number, zkratka float - uchovává v paměti desetinné číslo, není však neomezeně přesné. U desetinných čísel se nepíše čárka, ale tečka. Čísla začínající nulou se dají psát bez nuly. Např. 0.25 se dají psát jako .25.

Řetězec

Anglicky string, zkratka str - uchovává v paměti řetězec (sled znaků - např. slovo). Definuje se tak, že se výraz, který uchovává, zapíše do uvozovek. Buď jednoduchých ' ', nebo do dvojitých " ".

Datové typy deklarovat nemusíme, pokud nechceme nějaké speciální.

Hodnoty uložené v proměnných

Teď si otevřte pythonovskou konzoli nebo IDLE. Vytvoříme si naši první proměnnou:

>>> a = 1

Máme a, což je odkaz na objekt o hodnotě 1. Zkusíme zvýšit hodnotu proměnné o 1:

>>> a = a + 1

A teď vypíšeme hodnotu a:

>>> a
2

Proměnných můžeme i více. Přidáme si proměnnou b.

>>> b = 3
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

A nyní vydělíme b proměnnou a a to celé uložíme do c:

>>> c = b / a

Kolik je c ?

>>> c
1.5

Někoho z vás možná napadne, že c nebude celé číslo. Python si určí, jakého typu bude proměnná. Zjistit typ proměnné můžeme funkcí type():

>>> type(c)
<class 'float'>

Proměnná c je desetinné číslo!

Velikost písmen

Teď ještě vsuvka ohledně velikosti písmen:

>>> a = 1
>>> A = 2
>>> a
1
>>> A
2

Python na rozdíl od některých jiných jazyků, rozlišuje velikost písmen u proměnných, takže a a A jsou úplně jiné proměnné!

Hello World!

V téměř každém jazyce je první aplikace Hello World! - neboli Ahoj světe! My si ji také vytvoříme. Otevřte si IDLE -> dále pak file -> New File (nebo můžete stisknout Ctrl + N). Vyskočí vám nové okno. Tam zapíšeme následující kód, který si hned vysvětlíme:

#!/usr/bin/env python3

print("Hello world!")
input()

První řádek je komentář, který zároveň slouží k spuštění interpretu (Pythonu) na unixových systémech. Komentář začíná # a Python dále ignoruje co je za ním (na řádce). Poté následuje mezera pro přehlednost. Na další řádce je funkce print(). Tato funkce zobrazí řetězec nebo číslo v konzoli. Další je funkce input(), která přijímá vstup od uživatele jako řetězec (v tomto případě čeká na stisk klávesy, jinak by se okno okamžitě zavřelo).

Pokud program spustíte, dostanete toto:

Konzolová aplikace
Hello world!

Teď zkuste zapsat do vašeho nového programu tento kód a ten poté uložte a spusťte:

#!/usr/bin/env python3

print("Já jsem první řádka.")
print("A já druhá.")
input()

Výstup:

Konzolová aplikace
Já jsem první řádka.
A já druhá.

Máte menší problém. Funkce print() po vypsání textu ukončí řádek. Pokud byste chtěli další výstup "vytisknout" na ten samý řádek, tak máte (zatím) smůlu. Později si ukážeme, jak si přizpůsobit funkci print() k obrazu svému. Funkce print() ale dokáže vypsat více textu najednou, stačí oddělit text čárkou:

#!/usr/bin/env python3

print("Já jsem první část textu", "a já druhá!")
input()

Teď si ukážeme, že i řetězce lze "sčítat":

#!/usr/bin/env python3

print("Já jsem první část textu" + " " + "a já druhá!")
input()

Výstup do konzole je pokaždé stejný a vypadá takto:

Konzolová aplikace
Já jsem první část textu a já druhá!

Papoušek

Minulý program byl poněkud nudný, zkusme nějak reagovat na vstup od uživatele. Napíšeme program papoušek, který bude dvakrát opakovat to, co uživatel napsal. Ještě jsme nezkoušeli z konzole nic načítat, ale je to velmi jednoduché. Zkusme si napsat následující kód:

#!/usr/bin/env python3

print("Ahoj, jsem virtuální papoušek Lóra, rád opakuji!")
slovo = input("Napiš něco: ") #získá od uživatele vstup a uloží jej do proměnné
vysledek = slovo + " " + slovo # vytvoří novou proměnnou
print(vysledek)
input()

Zde je ukázka:

Konzolová aplikace
Ahoj, jsem virtuální papoušek Lóra, rád opakuji!
Napiš něco: Nazdar ptáku!
Nazdar ptáku! Nazdar ptáku!

Parsování

Funkce input() vrací řetězec. Ale co když potřebujeme dostat od uživatele například číslo?

Musíme provést tzv. parsování. Číslo vytvoříme z řetězce (nebo z něčeho jiného) pomocí vestavěné funkce int(). Naopak můžeme převést číslo (nebo něco jiné - např. desetinné číslo) na řetězec pomocí funkce str(). A teď praxe:

Program zdvojnásobovač

#!/usr/bin/env python3

print("Zdvojnásobovač!")
cislo = int(input("Zadejte číslo: ")) # řetězec z input() se převede na celé číslo
print("Jeho dvojnásobek je:", 2 * cislo)
input()

Zde je příklad:

Konzolová aplikace
Zdvojnásobovač!
Zadejte číslo:
3
Jeho dvojnásobek je: 6

Kalkulačka

Teď si vytvoříme konzolovou aplikaci, která dokáže sčítat, odčítat, násobit a dělit dvě čísla.

#!/usr/bin/env python3

print("Vítejte v kalkulačce\n")
prvni_cislo = float(input("Zadejte první číslo: "))
druhe_cislo = float(input("Zadejte druhé číslo: "))
print("Součet:", prvni_cislo + druhe_cislo)
print("Rozdíl:", prvni_cislo - druhe_cislo)
print("Součin:", prvni_cislo * druhe_cislo)
print("Podíl:", prvni_cislo / druhe_cislo)
input("\nDěkuji za použití kalkulačky, aplikaci ukončíte libovolnou klávesou.")

Znak \n v textu způsobí, že se text odřádkuje. To znamená, že text za tímto znakem se zobrazí na další řádce (v tomto případě se udělá prázdný řádek, jelikož za tímto znakem nic nenásleduje).

Pokud budete mít v Pythonu víceslovné názvy proměnných, doporučuje se oddělovat názvy podtržítkem.

Nyní si ukážeme, jak kalkulačka vypadá:

Konzolová aplikace
Vítejte v kalkulačce

Zadejte první číslo:
3
Zadejte druhé číslo:
2
Součet: 5
Rozdíl: 1
Součin: 6
Podíl: 1.5

Děkuji za použití kalkulačky, aplikaci ukončíte libovolnou klávesou.

Tak a to je pro tuto lekci vše. V lekci příští, Booleovské hodnoty, logické operátory a větvení v Pythonu, se podíváme na větvení programu pomocí if, elif a else; výraz in a dále si ukážeme booleovské hodnoty, logické operátory a napíšeme si pár dalších programů.


 

 

Aktivity (9)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (59)

Avatar
dominik troya:27.12.2018 1:19

Hele pohoda!!!

 
Odpovědět
27.12.2018 1:19
Avatar
Lukáš Kohl
Člen
Avatar
Lukáš Kohl:7. září 8:54

Zdravím, když pročítám počáteční tutoriály vše je super, ale jak spustím konzoli? Po konci zkouším vyvolat print, ale konzole s výsledkem se neotevře.

 
Odpovědět
7. září 8:54
Avatar
trnx
Člen
Avatar
trnx:24. září 8:14

Děkuji za pěkně napsanou lekci.

 
Odpovědět
24. září 8:14
Avatar
Tomáš Koutník:3. října 21:54

Druhá lekce také pěkně sepsána.

 
Odpovědět
3. října 21:54
Avatar
Jan Barák
Člen
Avatar
Jan Barák:15. října 8:59

Ahoj všem mám ted malé dilema používám PyCharm teprve ho skouším předtím sem delal ve VS ... a vypíše mi to výsledek ikdyž tam neni psané to input() na konci a funguje vše jak má a nepíše mi to chybu tak nevím jestli to tam musí být nebo ne ve VS mi to vynadalo že to tam není a tady to funguje bez toho.

 
Odpovědět
15. října 8:59
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Odpovídá na Jan Barák
Jakub Podskalský:15. října 20:02

input žádnou zásadní funkci na posledním řádku v těchto příkladech nemá. Jak víš, tak input je funkce pro získání vstupu uživatele. Takže je spíš takový koncovač programu, abys zmáčkl libovolnou klávesu... (tím může být i mezera nebo enter, zkrátka celá klávesnice)

 
Odpovědět
15. října 20:02
Avatar
Michal Brejcha:16. října 19:06

Tak za mě to je paráda zatím to funguje.

 
Odpovědět
16. října 19:06
Avatar
milan.hala
Člen
Avatar
milan.hala:9. listopadu 21:07

Ahoj, u kalkulačky se mi vyskytl zajímavý problém. Vše funguje, ale když zadám třeba čísla 0,7 a 0,8 tak výsledek násobku vychází 0,55999999... Zkoušel jsem zkopírovat kód tady ze stránek a výsledek byl stejný. Dokonce i když spustím kód přímo tady na stránkách, vychází to stejně. Násobil jsem ty čísla i v konzoli a stále to vychází nepřesně. Co jsem se dočetl, jde o problém nepřesného zapsání floatu - zajímá mě, lze tohle nějak obejít nebo vyřešit pro případ, kdybych potřeboval přesné výpočty?

 
Odpovědět
9. listopadu 21:07
Avatar
Odpovídá na milan.hala
Matěj Přerovský:9. listopadu 21:52

Můžeš si to zaokrouhlit pomocí round()

#!/usr/bin/env python3

print("Vítejte v kalkulačce\n")
první_číslo = float(input("Zadejte první číslo: "))
druhé_číslo = float(input("Zadejte druhé číslo: "))
print("Součet:", první_číslo + druhé_číslo)
print("Rozdíl:", první_číslo - druhé_číslo)
print("Součin:", round(první_číslo * druhé_číslo, 2))
print("Podíl:", první_číslo / druhé_číslo)
input("\nDěkuji za použití kalkulačky, aplikaci ukončíte libovolnou klávesou.")
Odpovědět
9. listopadu 21:52
42
Avatar
Standa H.
Člen
Avatar
Standa H.:25. listopadu 13:56

Ahoj, už od papouška mi kod nefunguje,pokud jej spustím v konzoli mám pouze

Ahoj, jsem virtuální papoušek Lóra, rád opakuji!
Napiš něco:
dík za radu

 
Odpovědět
25. listopadu 13:56
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 69. Zobrazit vše