TVY 2
210 = 1024 = 1k = 1ki (kilo informaticky) 211 = 210+1 = 2*210 = 2k 212 = 210+2 = 22*^210 = 4k
220 = 210*210 = 1k*1k = 1M = 1Mi 235 = 230+5 = 25*230 = 32G
-> zopakovat min. rok, umocňování dvojky
John Von Neuman a Harvardská struktura PC

von neuman
adresace paměti
- neuman - jeden paměťový prostor pro data a instrukce

alokace paměti
- určujeme kde budou proměnné uloženy
- deklarace a definice
harvard
- zvlášť paměť pro data a zvlášť pro instrukce
- rychlejší, málo paměti

minimalizace výrazů - úprava výrazů, vénovy diagramy, kanafovy mapy
stack - část operační paměti do které se ukládají zejména
návratové adresy při odskoku do podprogramu (pro pokračování v programu),
registry, proměnné funkcí atp.
- paměť typu LIFO - SAM - sekvenční paměť
Zákony booleovy algebry (pro minimalizaci): a*1 = a a+1 = 1 a*0 = 0 a+0 = a a+a = a a+a = a a*a = a ....
De Morganovy zákony a+b (neg) = a(neg)*b(neg)
-> zopakovat -> sekvenční a kombinační obvody (++ příklady) -> tří stavový obvod
třístavový obvod
sběrnice (bus) - je skupina signálových vodičů, kterou lze rozdělit na
skupiny řídicích, adresových a datových vodičů v případě paralelní
sběrnice nebo sdílení dat a řízení na společném vodiči (nebo
vodičích) u sériových sběrnic. Sběrnice má za účel zajistit přenos dat
a řídicích povelů mezi dvěma a více elektronickými zařízeními. Přenos
dat na sběrnici se řídí stanoveným protokolem.
impedance - odpor který klade prostředí proudu -> Z (střídavé proudy),
R (pro stejnosměrné)
budič sběrnice - přesun dat dovnitř/ven, odpojení vedlejších sběrnic
30.9. -> písem. opakování ^
(švp -> aby vlk se nažral a koza byla celá)
PROCESORY

ACC - akumulátor -> shifty (posunutí)
ALU - aritmetickologická jednotka
TEMP - temponary
SWR - výsledek z ALU
Parita - kontrola sudá/lichá
Carry - přenos řádu
GPR - mezivýsledky
Segment registrs - určují segment - části paměti
Stack pointer - ukazuje na určitou adresu v paměti (LIFO, FIFO) | registr v
mikroprocesoru který ukazuje na adresu stacku kde je návratová adresa z
podprogramu
Instrakční pointer - prochází jednotlivé segmenty | registr v
mikroprocesoru který ukazuje na adresu následující instrukce
rozdíl mezi PC a IP -> (obsahují) PC - celá adresa, IP - offsetová adresa
Nibble - čtveřice bitů
8bit registr -> <-128;127>
7-20 ^^ +20 00010100 -20 11101011 1 --------- 11101100 00000111 11101100 -------- 11110011 ~ -13 -------- 00001100 1 -------- 00001101 = 13
Program COUNTER
zjednodušení:
- assembler
- instruction pointer
- zjednodušení na 1 Byte
Stack
MOV - přesun ADD - sčítání ANL - součin JMP - nepodmínění skok (adresa) CALL - (adresa) RET - návrat s podprogramu
krok | prováděná instrukce | Program COUNTER (IP) | Stack Pointer | Stack |
0 | - | 100 | 500 | 17 |
1 | 100 MOV | 101 | \/ | \/ |
2 | 101 MOV | 102 | \/ | \/ |
3 | 102 ADD | 103 | \/ | \/ |
4 | 103 CALL 200 | 104 | 4FF | A58 |
5 | ----"---- | 104 | 4FF | 104 |
6 | ----"---- | 200 | --"-- | --"-- |
7 | 200 ADD | 201 | - | - |
8 | 201 RET | 202 | 4FF | 104 |
9 | 201 RET | 104 | - | - |
10 | 201 RET | 104 | 500 | 17 |
11 | 104 CALL 300 | 105 | 4FF | 104 |
12 | 104 | 105 | 4FF | 105 |
13 | 104 | 300 | 4FF | 105 |
14 | 300 CALL 202 | 301 | 4FE | 105 |
15 | 300 | 301 | 4FE | 301 |
16 | 300 | 202 | -"- | -"- |

Blokové schéma počítače a POST (power on self test)
studený start - testují se všechny součástky jestli se
něco nezměnilo a zda vše funguje správně
teplý start - řada testů se vynechává -> předpokládá
se, že neproblěhla důležitá změna
chybová hláška
0FFFFH : 0000H (0 - prázdná množina) --\/-- --\/-- CS IP
POST
- ověřuje schopnost celého systému a je potřeba aby test probíhal v určitém pořadí
- než se provede post -> zkontroluje se co vyvolalo restart (rozhodnutí pro studený/teplý start)
I.
- test registrů a instrukcí procesoru
- test systémového řadiče
- řadič paměti (umí vypočítávat adresy a zkontrolovat co je v OS obsazeno a co ne)
- inicializace řadiče přerušení
- inicializace časovače
- kontrola biosu, přizpůsobení požadavků
- kontrola OP do 64kB (k ukládání mezivýsledků testu)
(chyby se projevují pípáním)
II.
- proces postu se předá grafické kartě (obrazovka se začne rozsvěcovat)
- zkontroluje svoji paměť a poté předá zpátky
- testuje se OP do 1MB (hledání fatální chyby -> nemožnost pokračování)
- testování OP nad 1MB (zde může již nastat chyba, testování do chyby -> konec paměti)
- test DMA (direct memory access) - přístup do paměti bez procesu
- přechod do protective módu a zpět
- testy jednotlivých zařízení (klávesnice, disků, portů, koprocesorů...)
- test schopnosti zavedení zavaděče systému
III.
- vyvolání přerušení 19Hexa (obrátí se na master boot record aby zjistil určitou adresu a pak se mohl zavést os) a vlastní zavedení OS (zavaděč zavede zavaděč aby zavedl OS)
Nastavení desky -> jumpery, switche, plug & play (při konfliktu, může stačit prohodit karty)
(nač používat okna když existují dveře) (mez stínu vrženého je obrazem meze stínu vlastního)
MainBoard

timer - pracuje nezvávisle na činnosti procesoru
(N)MI - (non)mask interAKT (přerušení činnosti
mikroprocesoru) -> NMI - se musí vždy provést (kritické přerušení)
INT control (řadič přerušení)
- periferie pošle požadavek na přerušení -> rozhoduje o přerušení (zda požadavek pošle cpu nebo ne -> dle priorit)
- uloží data do stacku
- procesor dokončí rozpracovanou instrukci, zjistí si od INT controleru
číslo přerušení (zjistí adresu instrukce programu přerušení -> tyto
adresy jsou v tabulce vektoru přerušení)
DMA (direct memory access)
- hw procesor (řadič sběrnice) umožňující přenosu blokových zařízení bez účasti procesoru
- přenos dat mezi periferií a pamětí
- programujeme kanál - s kterého zařízení na které zařízení se bude přenášet, počet bajtů které se bude převádět, oznámení pomalejší periferie že je připravena k přenostu
- po přenosu 1 Bytu se sníží počet o jedničku
- odpojení, vrátí činnost procesoru
PnP
- způsob konfigurace desek pomocí SW
Power management
- záležitost OS, musí ho podporovat HW PC
- řízení odběru proudu jednotlivých součástí PC (nejdůležitější u notebooků) -> snižování frekvence, napětí
konec kapitoly ^
Struktura procesorů a počítačů
Pojmy:
- proces - aplikovaný program na procesoru
- stádia:
- nespuštěn (rezidentní programy -> čekající na popud pro spuštění např.: viry, programy obsluhující myš...)
- probíhající
- pozastaven
- dokončen (ohlásí OS skončil jsem (dobře/špatně/prostě -> dle toho co vrátí (return)))
- stádia:
SUBPROCESOR
- skládá se s částí které pracují relativně samostatně
- MU - část procesoru která se stará o organizaci OP
- řadí se sériově nebo paralelně
- názvy:
- jeden -> skalární procesor
- paralelně dva - superskalární procesor
- sériově - pipeline (do 4řech kroků) -> pro více jak 5 kroků superpipeline
- pipeline - každý subprocesor zpracovává jinou instrukci v jiné fázi
FPU
krok\sub. p. | S1 | S2 | S3 | S4 | |
1 | A | - | - | - | |
2 | B | A | - | - | |
3 | C | B | A | - | |
4 | D | C | B | A | |
5 | E | D | C | B | -> A |
6 | F | E | D | C | -> B |
ARRAY

CISC (úplná sada instrukcí -> v assembleru)
- vyhovující programátorům v assembleru
RISC (omezená sada instrukcí)
- hw co nejjednodušší
- v každém taktu musí být ukončena alespoň jedna instrukce
- práce s pamětí dvě instrukce -> load, store
- nemají akumulátor
- větší počet registrů

Zásobníkové procesory
- operandy umísťují přímo do zásobníku
- pipelining má jen dva kroky
Procesory vyšších generací
- vykonávání instrukcí mimo pozadí
- cache
- dokončování instrukcí mimo pozadí
- branch prediction (předvídání větvení)
- emulace RISC jádra
- multithreading (hyperthreading -> po vykonání jednotlivých kroků znovu vyhodnotí rozdělení na jednotlivé thready)
- více jádrové procesory -> lepší je více jader než více procesorů
(je i nějaký vzorec s šíleným názvem pro výpočet využitelnosti počtu
jader
)
Multimediální operace
- technologie MMX, 3DNOW – slouží pro urychlení multimediálních a komunikačních programů. Využívá přirozeného paralelismu v multimediálních a komunikačních algoritmech při zachování kompatibility se stávajícími operačními systémy a aplikacemi. Podstatou je zpracování mnoha kousků informace vykonáním jediné instrukce. To představuje paralelní zpracování, které velmi zvyšuje výkon. Tato technologie v kombinaci se superskalární architekturou poskytuje podstatný nárůst výkonu na platformě PC
Spekulativní výpočty
- mohu dělat u výpočtů na výstupy, které se mění velmi pomalu. Provádí se ze starších vstupních hodnot a v případě, že se výrazně liší bude proveden nový výpočet, který nahradí ten starý
-> konec kapitoly ^
Vnitřní sběrnice
Local bus
- je tvořena přímo výstupem z mikroP, umí se přizpůsobit mikroP frekvencí i šířkou přenášených dat. Signály z mikroP musí být elektronicky odděleny a posílány na vybuzení přípojných karet. Je-li sběrnici 33 MHzová, tak je nutno použít přenos do 33 MHz. Výstupní frekvence mikroP se musí dělit třemi. Frekvence musí být vždy podělena tak, aby vyhovovala frekvenci mikroP.
AGP
- pro připojení grafiky
- akcelerovaný grafický port
Card bus, Xpress bus
- navazuje na PCI
- připojování karet
Hyperplane
- propojování multiprocesorových systémů
Cross Bar
- odstraňují zásadní snižování výkonu připojením více zařízení na jednu sběrnici
Zobrazení dat
- zobrazování znaků
- ascii kód (7 bitový)
- unicode (16 bitový)
- skládání řetězců -> posloupnost znaků
- čísla záporná zapisujeme ve dvojkovém doplňku
Zápisy reálných čísel
- všechna čísla zobrazená na reálné ose ( 21/2 )
- číslo se převede na normovaný tvar ( 1 platná cifra -> 1-9D ) + exponent -> o kolik byla posunutá des. čárka >> 0,035 = 3,5*10−2