Volby vrstvy a režimy prolnutí v Adobe Photoshopu
Tento článek mapuje volby Stylů vrstev Adobe Photoshopu, které jsou popsané v lekci Základy Adobe Photoshopu - Styly vrstev. Informace zde vycházejí z oficiálního manuálu Adobe Photoshop.
Volby vrstvy
Každé vrstvě můžeme nastavit různé volby. Záměrně jsem vynechal například volby Barva, Přechod, textura a podobně, jejich význam je zcela jasný. Každý určitě pochopí, že například Barva ovlivňuje barvu stínu nebo záře Další volby jsou:
- Hloubka – Určuje hloubku úkosu nebo vzorku.
- Kolísání – Mění aplikování barvy a krytí přechodu.
- Poloha – Určuje vytažení efektu (Vně, Uvnitř, Na střed).
- Použít globální světlo – Určí jeden společný úhel světla.
- Profil lesku – Vytvoří lesklý kovový vzhled.
- Režim prolnutí – Určuje, jak se efekt vrstvy prolne se spodními vrstvami.
- Režim světel nebo stínů – Určuje režim prolnutí světel a stínů.
- Šum – Určuje množství náhodných prvků v krytí záře nebo stínu.
- Úhel – Určuje úhel osvětlení.
- Velikost – Určuje poloměr a velikost rozostření nebo stínu.
- Vrstva vysekne vržený stín – Určuje viditelnost vrženého stínu v poloprůhledné vrstvě.
- Vyhlazení – Prolne okrajové obrazové body profilu okraje.
- Vyseknutí – Před rozostřením zúží hranice podkladu.
- Výška – Nastaví výšku zdroje světla pro efekt Úkos a reliéf.
- Vzdálenost – Určuje vzdálenost odsazení pro efekty stínu nebo saténu.
- Zdroj – Určí zdroj záře pro vnitřní záři.
- Změkčit – Rozostří výsledné vystínování.
Režimy prolnutí
U stylu můžeme nastavit i režim prolnutí. To znamená, že efekt se neaplikuje na každý bod vrstvy stejně, ale bude jiný v závislosti např. na barvě a/nebo průhlednosti jednotlivých bodů. Photoshop nám u každého režimu prolnutí zobrazí náhled, takže je můžeme jednoduše proklikat a vyzkoušet.
- Normální – Výchozí režim, který upravuje každý z obrazových bodů na výslednou barvu.
- Vzadu – Upravuje pouze průhledné části vrstvy. Vrstva nesmí mít uzamčenou průhlednost.
- Odstranit – Upravuje obrazové body tak, že je zprůhlední. Funguje pouze u nástrojů Tvar, Plechovka barvy, Štětec a tužka. Vrstva nesmí mít uzamčenou průhlednost.
- Ztmavit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vybere tmavší z míchané a základní barvy jako výslednou barvu.
- Násobit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vynásobí základní barvu míchanou barvou.
- Ztmavit barvy – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a zvýšením kontrastu ztmaví základní barvu tak, aby odpovídala smíchané barvě.
- Lineárně ztmavit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a snížením jasu ztmaví základní barvu tak, aby odpovídala míchané barvě.
- Zesvětlit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vybere světlejší z míchané a základní barvy jako výslednou barvu.
- Závoj – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a vynásobí inverzní hodnotu míchaní a základní barvy.
- Zesvětlit barvy – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a snížením kontrastu zesvětlí základní barvu tak, aby odpovídala smíchané barvě.
- Lineárně zesvětlit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a zvýšením jasu zesvětlí základní barvu tak, aby odpovídala míchané barvě.
- Překrýt – Násobením změní barvy v závislosti na základní barvy. Základní barva se smíchá s míchanou barvou tak, aby odpovídala světlosti nebo tmavosti původní barvy.
- Měkké světlo – Ztmaví nebo zesvětlí barvy v závislosti na míchané barvě.
- Tvrdé světlo – Násobením změní barvy podle míchané barvy.
- Jasné světlo – Ztmaví nebo zesvětlí barvy pomocí zvýšení nebo snížení kontrastu v závislosti na míchané barvě.
- Lineární světlo – Ztmaví nebo zesvětlí barvy pomocí snížení nebo zvýšení jasu v závislosti na míchané barvě.
- Bodové světlo – Nahrazuje barvy v závislosti na míchané barvě.
- Tvrdé míchání – Vezme hodnoty kanálu míchané barvy a přidá je k hodnotám základní barvy.
- Rozdíl – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a odečte míchanou barvu od základní nebo naopak, podle toho, která barva má vyšší hodnotu jasu.
- Vyloučit – Vytváří efekt jako Rozdíl, ale méně kontrastní.
- Odečíst – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a odečte míchanou barvu od barvy základní.
- Rozdělit – Vezme informace o barvě z jednotlivých kanálů a podělí základní barvu míchanou barvou.
- Odstín – Vytváří výslednou barvu se světlostí a sytostí základní barvy a s odstínem barvy míchané.
- Sytost – Vytváří výslednou barvu se světlostí a odstínem základní barvy a se sytostí míchané barvy.
- Barva – Vytváří výslednou barvu se světlostí základní barvy a s odstínem a sytostí míchané barvy.
- Světlost – Vytváří výslednou barvu s odstínem a sytostí základní barvy a se světlostí barvy míchané.
- Světlejší barva – Porovná součet hodnot kanálů pro míchanou a základní barvu a zobrazí barvu s vyšší hodnotou.
- Tmavší barva – Porovná součet hodnot kanálů pro míchanou a základní barvu a zobrazí barvu s nižší hodnotou.