Manuál k Advoru - vývojovému nástroji pro tvorbu adventur

Toto je manuál k Advoru 1.0. Není ještě zcela hotový, ale základní věci
tu jsou. K pochopení je také možno použít tutoriály na hlavní straně
Advoru.
Sprite
Sprite je soubor jednoho nebo více obrázků, které se mohou střídat v
daném intervalu a vytvářet animaci. Sprity obsahují objekty, ale také
místnosti. Interval si určuje každý objekt zvláš?. Sprity jsou editovány
ve Sprite editoru.
Sprite může být průhledný (transparent). Průhlednost znamená, že se
zvolená barva (Průhledná barva, Transparent color) v obrázku
nevykresluje.
Instance
Instance je vlastne klon vytvoreny podle predlohy (objektu). Kazda mistnost v
Advoru muze obsahovat az 30 instanci. Instanci se pri vytvoreni nastavi stejne
parametry, jako ma objekt, ale ty se daji za behu hry nezavisle na ostatnich
instancich menit. Pr. : udelam si objekt ker, na kterem se pri vytvoreni (on
create event) vytvori 3 plody. Do mistnsti park potom umistim tento objekt 3x.
Po spusteni hry budou v parku 3 kere a kazdy se tremi plody. Kdyz seberu plody z
jednoho kere, na ostatnich 2 zustanou porad 3.
Objekty
Objekty jsou mysleny vsechny aktivni veci vlozene v mistnosti. Advor rozlisuje 3 zakladni typy objektu :
- Objekt
Objekt chapeme jako vec, se kterou se neco deje, ale nelze sebrat. Kazdy objekt v sobe muze obsahovat libovolne mnozstvi spritu. V tomto se Advor lisi napr. oproti GameMakeru, kde jsou sprity vsechhy pohromade a je v tom bordel. V Advoru si napr. u objektu vaza vytvorim sprite vazy v celku, rozbite vazy a nepletou se mi tam nejake skrinky, dvere, cedule a spousty dalsich spritu.
Na objekty lze pouzit subjekty (predmety), jeji povrch muze byt definovany bud spritem nebo maskou.
Maska se pouziva napr. ve chvili, kdyz mame na pozadi na zdi obraz, po kterem chceme jen to, aby hrdina pri kliknuti na nej prohlasil : "Hezky, ale domu bych si to nedal." Nic jineho se s obrazem dit nebudE, nebude se animovat, pohybovat a bude vypadat porad stejne, tudiz je zbytecne pouzivat sprite. Vytvorime si tedy objekt obraz. Ale misto toho, aby jsme z pozadi vystrihli jeho obrazek a nastavili ho objektu jako sprite, tak nam jako sprite postaci jen cernobily obdelnicek velikosti obrazu, kde bila barva znamena ktere casti spritu patri k objektu a ktere jsou jen pozadi (cerne).
- Subject (Předmět)
Jako subjekty jsou v advoru chapany vsechny objekty, ktere lze z mistnosti sebrat, vlozit a prehazovat v inventari nebo je v nem kombinovat. Subjekty lze i pouzivat na objekty, slouzi k tomu akce on use with. Maji tri sprity : sprite, inventory sprite a drop sprite.
- Character (Postava)
Events (Události)
Event je udalost, na kterou muze objekt reagovat akcemi. Kazda udalost
umoznuje objektu vykonat az 10 akci. Kazdy typ objektu muze reagovat az na 10
udalosti nasledujicich typu :
On click (Při
kliknutí)
parametry : žádné
Všechny akce v této události se provedou po kliknutí na daný objekt.
On use with (Při použití
předmětu)
parametry :
- předmět
Všechny akce v této události se provedou, pokud je na objekt použit
příslušný předmět.
Př. : Mám objekt váza a předmět kladivo. Chci, aby se váza po užití
kladiva rozbila. V objektu váza si vytvořím událost On use
with a jako parametr zvolím kladivo. Nyní do události přidám akce
jako změna obrázku na střepy, přehrání zvuku tříštícího skla a
nakonec tuto událost vymaži pomocí akce Delete event,
protože rozbitá váza nesmí jít rozbít znovu.
On transmute (Při spojení s
předmětem)
parametry :
- předmět - předmět, se kterým se náš objekt spojí
- předmět - předmět, který vznikne po spojení
Akce v této události se provedou ve chvíli, když vinventáři spojíme
objekt typu předmět s dalším předmětem v inventáři. Událost může být
prázdná, používá se hlavně pro definování, s čím se má předmět
spojit a co potom v inventáři vznikne. Při spojení se přehraje
Transmute sound, který je definovaný v
Prefs.
Pozn.: V Advoru v. 1.0 se akce této události neprovedou, slouží jen pro
definování spojení.
On mouse enter (Když myš vstoupí na
objekt)
parametry: žádné
Akce v této události se provedou jednou, a to ve chvíli, když na objekt
najede kurzor myši. Vhodné pro využití např. do tlačítek v menu, která
se rozsvítí, když na ně najedeme myší.
On mouse leave (Když myš opustí
objekt)
parametry: žádné
Akce v této události se provedou jednou, a to ve chvíli, když je na objektu
kurzor myši, který objekt v zápětí opustí. Vhodné pro využití např. do
tlačítek v menu, která se rozsvítí, když na ně najedeme myší a poté
zhasnou, když z nich myš sjede.
On timer (Při
hodinách)
parametry: interval [ms]
Provede obsažené akce každých X milisekund. Počet milisekund určuje
parametr interval.
On room enter
parametry: žádné
Provede se ve chvíli, když dojde ke změně místnosti (při vstupu do nové
místnosti).
On key down (Při stisknutí
klávesy)
parametry: klávesa
Provede se jen jednou a to ve chvíli, když stiskneme zvolenou klávesu. Může
se znovu provést až poté, co drženou klávesu pustíme a stiskneme
znovu.
Custom event 1-3 (Vlastní událost
1-3)
parametry: žádné
Tuto událost nic nevyvolává. Můžete ji používat na stejný kód, který
budete volat vícekrát. Čili naplníte ji akce a potom kdykoli budete chtít
tyto akce vyvolat, použijete akci Call event. Také ji
můžete naplnit akcemi, které se už nevešly do jiné události a zavolat
totožnou akcí.
Akce
Start new game (Nová
hra) - Začne úplně novou hru, což znamená, že se obnoví
výchozí nastavení hry (použijeme, když máme rozehranou hru a chceme hrát
znovu odzačátku).
parametry : žádné
Save current game (Uložit
hru) - Uloží hru do daného slotu.
parametry:
- index slotu - číslo od nuly, které označuje, do kterého slotu se má hra uložit
- šířka náhledu - šířka obrázku, který se uloží spolu s hrou a může být použit jako náhled uložené hry do menu
- výška náhledu - výška tohoto obrázku
Restore saved game (Načíst
hru) - Načte hru z daného slotu.
parametry:
- index slotu - číslo slotu, kde je hra uložena
Exit game (Ukončit
hru) - Ukončí hru (zavře program).
parametry: žádné
Set language (Nastavit
jazyk) - Nastaví jazyk
parametry:
- language index - index jazyka (základní je 0, další jsou jazyky definované v Editoru jazyků)
Sleep (Spát) - Čeká
zvolený počet milisekund
parametry:
- interval [ms] - určuje, za kolik milisekund se mohou začít provádět další akce
Play sound (Přehraj
zvuk) - Přehraje zvuk
parametry :
- resource object - jméno objektu, který zvuk obsahuje
- sound - jméno zvuku
Fade screen out (Ztmavit
obrazovku) -
parametry :
Fade screen in (Rozsvítit
obrazovku) - Používá se po akci Fade screen out. Pomalu
"rozsvítí" obrazovku z černé.
parametry : žádné
Save last game screen
-
parametry :
Set slot sprite -
parametry :
Back to game -
parametry :
Freez game -
parametry :
Unfreez game -
parametry :
Set HP -
parametry :
If HP has a value -
parametry :
If game in progress
-
parametry :
Clear in progress
game -
parametry :
Change depth -
parametry :
Stop character (zastav
postavu) -
parametry :
Add object - prida novou
instanci objektu do dane mistnosti
parametry :
- object - jmeno objektu
- room - jmeno mistnosti
- x,y - souradnice instance
Delete object - vymaze
vsechny instance od daneho objektu v mistnosti
parametry :
- object - jmeno objektu
- room - jmeno mistnosti
Change object - vymaze
vsechny instance od daneho objektu v mistnosti a na jejich mistech vytvori nove
instance jineho objektu.
parametry :
- object - jmeno objektu
- room - jmeno mistnosti
- destination object - jmeno objektu, jehoz instance se maji vytvorit
Set instance as
inactive
Change sprite - Zmeni
sprite vsech instanci daneho objektu v mistnosti.
parametry :
- object - jmeno objektu
- resource object - jmeno objektu, ktery obsahuje potrebny sprite
- room - jmeno mistnosti
- sprite - jmeno spritu
Play animation on
instance
parametry :
Change position -
presune vsechny instance objektu v mistnosti na dane souradnice.
parametry :
- object - jmeno objektu
- room - jmeno mistnosti
- x,y - souradnice instance
- relative - pocatecni bod souradnic [0,0] je v levem hornim rohu mistnosti nebo lezi na souradnicich instance, ktere akce nalezi
Walk to - Posle dany
charakter na urcene misto
Remove holding
subject -
Change cursor -
Set character sprite
-
Call event -
Delete event -
vymaze danou udalost instance v mistnosti. Vhodne napr. kdyz rozbijeme vazu
kladivem, tak potom udalost pouziti kladiva vymazeme, aby nesla rozbit
vicekrat.
parametry :
- object - jmeno objektu
- room - jmeno mistnosti
- event - jmeno udalosti
Change room - Zmeni
mistnost
Change room
background
Change music -
Show hint - zobrazi nad
vsechny instance daneho objektu hlasku, ktera po chvili zmizi. Vse je aplikovano
na aktualni mistnost.
parametry :
- object - objekt
- hint - Text hlasky [ max. 255 znaku ]
Start dialog -
If dialog result is
If there is a subject in inventory
(Je-li předmět v inventáři)
Start of block (Začátek
bloku)
End of block (Konec
bloku)
Set custom variable (Nastav hodnotu
proměnné)
If custom variable has a
value