Lekce 6 - eObčanka Nové
V minulé lekci, Typy elektronických podpisů, jsme si ukázali rozdíly mezi jednoduchým, zaručeným a kvalifikovaným elektronickým podpisem. Naučili jsme se, kdy který typ použít, jak si kvalifikovaný podpis zřídit, jaké zařízení a certifikát k tomu potřebujeme a jak ho bezpečně používat při podepisování dokumentů.
V tomto tutoriálu Komunikace s úřady si dnes představíme, co je eObčanka, jak funguje její čip a k čemu ji můžeme v běžném životě využít. Naučíme se, jak s ní bezpečně zacházet, jak ji použít při přihlašování a jak díky ní jednoduše potvrzujeme svou totožnost při komunikaci s úřady.
Moderní podoba občanského průkazu
eObčanka je běžný občanský průkaz, který má uvnitř malý čip. Tento čip dokáže bezpečně potvrdit, že jsme to skutečně my – podobně jako při osobním předložení dokladu na přepážce. Díky tomu můžeme občanský průkaz využít nejen v peněžence, ale i v počítači pomocí čtečky. Stát tak spojil klasickou občanku s moderní technologií, aby nám usnadnil přihlašování k online službám.
Čip uvnitř dokladu neobsahuje žádné zvláštní informace – ukládá jen základní údaje o držiteli, podobně jako plastová karta. Rozdíl je v tom, že tyto údaje dokáže elektronicky ověřit systém státu, když se přihlašujeme. Díky tomu nemusíme osobně nic podepisovat ani dokládat – eObčanka ověření provede automaticky a bezpečně za nás.
eObčanka je náš běžný občanský průkaz, který má uvnitř malý čip a používá se při přihlašování k úřadům přes internet. Někteří lidé si to pletou s "občankou v mobilu", což je nová aplikace eDoklady, kde můžeme mít občanku uloženou v telefonu a ukázat ji třeba na poště nebo u policie. Rozdíl je jednoduchý – eObčanka je pro přihlášení na internetu, eDoklady jsou pro ukázání dokladu v mobilu.
Aktivace eObčanky
Když přebíráme novou občanku s čipem, máme možnost si eObčanku hned aktivovat. Aktivaci provádí úředník při převzetí občanky – my jen potvrdíme, že chceme čip používat. Aktivace čipu není vždy nutná udělat hned, pokud ji uživatel nechce využívat, ale čip je od vydání připraven k aktivaci.

Na přepážce se nás úředník zeptá, zda chceme aktivovat čip pro elektronické služby. Pokud souhlasíme, na zařízení přímo na přepážce zadáme dva vlastní kódy – IOK a DOK. Pro aktivaci je třeba zvolit si dva číselné (4-10 číslic) bezpečnostní kódy. Tzv. "IOK – identifikační bezpečnostní kód", který budeme používat při přihlašování, a "DOK – deblokační osobní kód", který slouží pro odblokování v případě, že IOK několikrát zadáme špatně. Kódy si pečlivě uložíme, nejlépe do správce hesel – budeme je potřebovat stejně jako heslo do e-mailu.
Ochranné kódy
Každá eObčanka má vlastní sadu ochranných kódů, které slouží k bezpečnému používání čipu a k ověřování naší totožnosti. Tyto kódy plní různé funkce – některé používáme při přihlášení, jiné při odblokování nebo podepisování dokumentů.
Zde je stručný výtah významu jednotlivých kódů pro eObčanku a jejich možností nastavování, podle oficiálních informací:
| Kód | Funkce | Nastavení |
|---|---|---|
| DOK (Deblokační osobní kód) | Slouží k odblokování kódu IOK nebo k nastavení nové hodnoty IOK — využívá se pouze v případě, že IOK je zablokován. | Nastavuje a odblokovává se na úřadě obce s rozšířenou působností. Vždy se nastavuje společně s IOK po ověření totožnosti. |
| IOK (Identifikační osobní kód) | Používá se při každém ověření totožnosti občana online — potvrzuje, že držitel zná svůj kód navíc k samotnému průkazu. | Také se nastavuje na úřadě při vydání eObčanky. Odblokovat ho lze buď na úřadě, nebo doma v aplikaci eObčanka – Správce karty, pokud máme DOK. |
| PIN (Personal Identification Number) | Používá se ke správě certifikátů a klíčů v čipu průkazu, nebo k přihlášení certifikátem – tedy širší elektronické operace. | Nastavujeme i odblokováváme na počítači v aplikaci eObčanka po zadání PUK. |
| PUK (PIN Unblocking Key) | Slouží k nastavení či odblokování PINu nebo QPINu — využívá se jen když jsou tyto kódy zablokované. | Nastavuje se doma v aplikaci eObčanka po zadání IOK. Tento kód nelze odblokovat – pokud ho zapomeneme, je nutné nové nastavení na úřadě. |
| QPIN (PIN pro kvalifikované elektronické podpisy) | Používá se při vytváření kvalifikovaného elektronického podpisu — tedy podpisu s vysokou právní váhou. | Nastavení i odblokování probíhá v aplikaci eObčanka po zadání PUK. |
| BOK (Bezpečnostní osobní kód) | Používá se při osobním prokazování totožnosti na úřadě — není vázán přímo na čip v průkazu. | Nastavuje i odblokovává se na úřadě obce s rozšířenou působností po ověření totožnosti. |
Přihlášení pomocí eObčanky
Když se chceme přihlásit k online službě, například na Portál občana, zvolíme na přihlašovací stránce možnost eObčanka. Abychom ji mohli použít, musíme mít čtečku čipových karet – malý přístroj, který se připojuje k počítači přes USB. Čtečka načte údaje z našeho dokladu a předá je systému, který ověří naši totožnost:

Dále potřebujeme ještě mít na zařízení, ze kterého se přihlašujeme aplikaci eObčanka. Když se na webu potřebujeme ověřit pomocí eObčanky, klikneme na Přihlásit se:

Stránka automaticky zkusí spustit aplikaci eObčanka:

Pokud je připojená čtečka s občanským průkazem, rovnou se zobrazí obrazovka s informací o tom, že občanský průkaz je připraven k provedení identifikace a nabídne uživateli možnost Pokračovat nebo celý proces Zrušit. Ta načte potřebné údaje z čipu a vyzve nás k zadání bezpečnostního kódu IOK. Po ověření odešle aplikace potvrzení zpět webové stránce a sama se opět zavře.
Po ověření totožnosti identifikační portál identity zobrazí získané údaje v rozsahu, který požaduje poskytovatel služby a vyzve nás k udělení souhlasu s jejich předáním. My si vybereme, zda chceme udělit Trvalý souhlas nebo Jednorázový souhlas, případně Nechci poskytnout údaje.
Instalace aplikace eObčanka
Nalezneme ji spolu s dalšími informacemi k elektronické komunikaci na portálu Identity občana. Ke stažení je zde k dispozici verze pro MS Windows, Linux i macOS, dokonce i pro mobilní platformy.
Po úspěšné instalaci nám v systému na ploše, případně nabídce Start ve Windows, přibydou následující dvě ikonky (zástupci programů):

Program eObčanka – Správce karty si po nás vyžádá hned několik různých číselných PINů, které jsme si představili výše. Proto si předem otevřeme nejlépe svého správce hesel a vytvoříme v něm novou složku (např. "eGovernment"). Do té složky si bezpečně uložíme všechny PINy, které při nastavování použijeme.
Použití eObčanky v praxi
Pomocí eObčanky se můžeme přihlašovat nejen na Portál občana, ale i k dalším státním službám. Můžeme si s ní například vyžádat výpis z rejstříku trestů, zkontrolovat řidičské body nebo požádat o nový cestovní doklad. Systém automaticky pozná, že jsme ověřený uživatel, takže nemusíme vyplňovat všechny osobní údaje znovu.
Některé služby mohou po přihlášení vyžadovat potvrzení, že chceme provést danou akci. Tuto volbu potvrzujeme na obrazovce zadáním PINu nebo kliknutím na tlačítko Souhlasím. Tak je zajištěno, že žádné podání neodešleme omylem.
Bezpečné zacházení s eObčankou
eObčanka je stejně důležitý doklad jako klasická občanka. Měli bychom ji chránit před poškozením a ztrátou, protože obsahuje aktivní čip. Pokud bychom ji ztratili, okamžitě to nahlásíme na úřad, který kartu zablokuje. Nikdo jiný ji pak nemůže použít.
Při přihlašování z veřejného počítače se po skončení práce vždy odhlásíme a kartu vytáhneme ze čtečky. Nikdy nenecháváme kartu zasunutou bez dozoru. Stejně tak ji nepůjčujeme nikomu jinému – je vázána výhradně na naši osobu.
Výhody používání eObčanky
Používání eObčanky nám přináší řadu výhod. Nemusíme si pamatovat několik přihlašovacích hesel, vše vyřeší jediný doklad, který už stejně nosíme s sebou. Přihlášení je bezpečné, rychlé a bezplatné. Díky eObčance máme jistotu, že komunikace s úřady probíhá správně a oficiálně.
Velkou výhodou je i to, že eObčanka je přímo napojena na naše osobní údaje v evidenci obyvatel. Když tedy podáváme žádost, systém si potřebné údaje sám doplní. Tím se snižuje riziko chyb a celý proces je rychlejší.
Aktualizace a platnost eObčanky
Platnost eObčanky je stejná jako platnost běžného občanského průkazu. Po vypršení platnosti získáme při výměně novou kartu, kterou můžeme opět aktivovat. Pokud se mezitím změní způsob přihlášení nebo přidají nové funkce, systém nás o tom informuje přímo na úředních stránkách.
eObčanka není jen nový typ dokladu, ale také symbol toho, že stát se snaží být dostupnější. Dává nám možnost jednat z domova, ušetřit čas a mít jistotu, že vše probíhá správně. Každý, kdo se naučí eObčanku používat, získává větší svobodu – může vyřídit úřední záležitosti bez stresu, cestování a front.
