NOVINKA: Získej 40 hodin praktických dovedností s AI – ZDARMA ke každému akreditovanému kurzu!
S účinností od 26. 3. jsme aktualizovali Zásady zpracování osobních údajů – doplnili jsme informace o monitorování telefonických hovorů se zájemci o studium. Ostatní části zůstávají beze změn.

Lekce 7 - Cykly v C# .NET - for a while

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 6. lekci C# .NET, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Nyní přejdeme k cyklům. Po dnešním C# .NET tutoriálu již budeme mít téměř kompletní výbavu základních konstrukcí a budeme schopni tvořit rozumné aplikace.

Cykly

Jak již slovo cyklus napovídá, něco se bude opakovat. Když chceme v programu něco udělat 100x, jistě nebudeme psát pod sebe 100x tentýž kód, ale vložíme ho do cyklu. Cyklů máme několik druhů, vysvětlíme si, kdy který použít. Samozřejmě si ukážeme praktické příklady.

for cyklus

Tento cyklus má stanovený pevný počet opakování a hlavně obsahuje tzv. řídicí proměnnou (celočíselnou), ve které se postupně při běhu cyklu mění hodnoty. Syntaxe (zápis) cyklu for je následující:

for (promenna; podminka; prikaz)
  • promenna je řídicí proměnná cyklu, které nastavíme počáteční hodnotu (nejčastěji 0, protože v programování vše začíná od nuly, nikoli od jedničky). Např. tedy int i = 0. Samozřejmě si můžeme proměnnou vytvořit i někde nad tím a už nemusíme psát slovo int, bývá ale zvykem používat právě int i.
  • podminka je podmínka vykonání dalšího kroku cyklu. Jakmile podmínka nebude platit, cyklus se ukončí. Podmínka může být např. (i < 10).
  • prikaz nám říká, co se má v každém kroku s řídicí proměnnou stát. Tedy zda se má zvýšit nebo snížit. K tomu využijeme speciálních operátorů ++ a --. Ty samozřejmě můžete používat úplně běžně i mimo cyklus, slouží ke zvýšení nebo snížení proměnné o 1.

Pojďme si uvést jednoduchý příklad: většina z nás jistě zná Sheldona z The Big Bang Theory. Pro ty, kteří ne, budeme simulovat situaci, kdy Sheldon klepe na dveře své sousedky. Vždy 3x zaklepe a poté zavolá: "Penny!". Náš kód by bez cyklů vypadal takto:

Klikni pro editaci
  • Console.WriteLine("Knock");
    Console.WriteLine("Knock");
    Console.WriteLine("Knock");
    Console.WriteLine("Penny!");
    Console.ReadKey();
    
    • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

    My už ale nemusíme nic otrocky opisovat:

    Klikni pro editaci
    • for (int i=0; i < 3; i++)
      {
          Console.WriteLine("Knock");
      }
      Console.WriteLine("Penny!");
      Console.ReadKey();
      
      • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.


      Konzolová aplikace
      Knock
      Knock
      Knock
      Penny!

      Cyklus proběhne 3x, zpočátku je v proměnné i nula, cyklus vypíše "Knock" a zvýší proměnnou i o jedna. Poté běží stejně s jedničkou a dvojkou. Jakmile je v i trojka, již nesouhlasí podmínka i < 3 a cyklus se ukončí. O vynechávání složených závorek platí totéž co u podmínek. V tomto případě tam nemusí být, protože cyklus spouští pouze jediný příkaz. Nyní můžeme do deklarace cyklu místo trojky napsat desítku. Příkaz se spustí 10x, aniž musíme psát něco navíc. Určitě vidíte, že cykly jsou mocným nástrojem.

      Když někam potřebujeme napsat for cyklus, můžeme využít snippet ve Visual Studiu. Napíšeme jen for a dvakrát stiskneme Tabulátor. Zbytek kódu se sám doplní. Zkuste si to.

      Zkusme nyní využít toho, že se nám proměnná inkrementuje. Vypišme si čísla od jedné do deseti. Protože nebudeme chtít, aby se nám v konzoli text vždy odřádkoval, použijeme místo WriteLine() pouze Write().

      Klikni pro editaci
      • for (int i = 1; i <= 10; i++)
            Console.Write("{0} ", i);
        Console.ReadKey();
        
        • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

        Vidíme, že řídicí proměnná má opravdu v každé iteraci (průběhu) jinou hodnotu. Všimněte si, že v cyklu tentokrát nezačínáme na nule, ale můžeme nastavit počáteční hodnotu 1 a koncovou 10. V programování je ovšem zvykem začínat od nuly, později zjistíme proč.

        Nyní si vypíšeme malou násobilku (násobky čísel 1 až 10, vždy do deseti). Stačí nám udělat cyklus od 1 do 10 a proměnnou vždy násobit daným číslem. Mohlo by to vypadat asi takto:

        Klikni pro editaci
        • Console.WriteLine("Malá násobilka pomocí cyklu:");
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 2);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 3);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 4);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 5);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 6);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 7);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 8);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 9);
          Console.WriteLine();
          for (int i = 1; i <= 10; i++)
              Console.Write("{0} ", i * 10);
          Console.ReadKey();
          
          • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.


          Konzolová aplikace
          Malá násobilka pomocí cyklu:
          1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
          2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
          3 6 9 12 15 18 21 24 27 30
          4 8 12 16 20 24 28 32 36 40
          5 10 15 20 25 30 35 40 45 50
          6 12 18 24 30 36 42 48 54 60
          7 14 21 28 35 42 49 56 63 70
          8 16 24 32 40 48 56 64 72 80
          9 18 27 36 45 54 63 72 81 90
          10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

          Program funguje hezky, ale pořád jsme toho dost napsali. Pokud vás napadlo, že v podstatě děláme 10x totéž a pouze zvyšujeme číslo, kterým násobíme, máte pravdu. Nic nám nebrání, abychom vložili 2 cykly do sebe:

          Klikni pro editaci
          • Console.WriteLine("Malá násobilka pomocí dvou cyklů:");
            for (int j = 1; j <= 10; j++)
            {
                for (int i = 1; i <= 10; i++)
                    Console.Write("{0} ", i * j);
                Console.WriteLine();
            }
            Console.ReadKey();
            
            • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

            Poměrně zásadní rozdíl, že? Pochopitelně nemůžeme použít u obou cyklů i, protože jsou vložené do sebe. Proměnná j nabývá ve vnějším cyklu hodnot 110. V každé iteraci (rozumějte průběhu) cyklu je poté spuštěn další cyklus s proměnnou i. Ten je nám již známý, vypíše násobky, v tomto případě násobíme proměnnou j. Po každém běhu vnitřního cyklu je třeba odřádkovat, to vykoná Console.WriteLine(). Můžete si zkusit vypsané řádky upravit pomocí metody PadLeft() tak, aby byla čísla hezky ve sloupcích.

            Udělejme si ještě jeden program, na kterém si ukážeme práci s vnější proměnnou. Aplikace bude umět spočítat libovolnou mocninu libovolného čísla:

            Klikni pro editaci
            • Console.WriteLine("Mocninátor");
              Console.WriteLine("==========");
              Console.WriteLine("Zadejte základ mocniny: ");
              int a = int.Parse(Console.ReadLine());
              Console.WriteLine("Zadejte exponent: ");
              int n = int.Parse(Console.ReadLine());
              
              int vysledek = a;
              for (int i = 0; i < (n - 1); i++)
                  vysledek = vysledek * a;
              
              Console.WriteLine("Výsledek: {0}", vysledek);
              Console.WriteLine("Děkuji za použití mocninátoru");
              Console.ReadKey();
              
              • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

              Asi všichni tušíme, jak funguje mocnina. Pro jistotu připomeneme, že například 23 = 2 * 2 * 2. Tedy an spočítáme tak, že n-krát vynásobíme číslo a číslem a. Výsledek si samozřejmě musíme ukládat do proměnné. Zpočátku bude mít hodnotu a a postupně se bude v cyklu pronásobovat (více v lekci Výpočet libovolné mocniny). Vidíme, že naše proměnná vysledek je v těle cyklu normálně přístupná. Pokud si však nějakou proměnnou založíme v těle cyklu, po skončení cyklu zanikne a již přístupná nebude.

              Konzolová aplikace
              Mocninátor
              ==========
              Zadejte základ mocniny:
              2
              Zadejte exponent:
              3
              Výsledek: 8
              Děkuji za použití mocninátoru

              Už tušíme, k čemu se for cyklus využívá. Zapamatujme si, že počet opakování je pevně daný. Do proměnné cyklu bychom neměli nijak zasahovat ani do ní nic dosazovat, program by se mohl tzv. zacyklit. Zkusme si ještě poslední, odstrašující příklad:

              Klikni pro editaci
              • // tento kód je špatně
                for (int i = 1; i <= 10; i++)
                    i = 1;
                Console.ReadKey();
                
                • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

                Au, vidíme, že program se zasekl. Cyklus stále inkrementuje proměnnou i, ale ta se vždy sníží na 1. Nikdy tedy nedosáhne hodnoty > 10, cyklus nikdy neskončí. Okno programu zavřeme nebo použijeme tlačítko Stop v liště Visual Studia.

                while cyklus

                Cyklus while funguje jinak: jednoduše opakuje příkazy v bloku, dokud platí podmínka. Syntaxe cyklu je následující:

                while (podminka)
                {
                    // příkazy
                }

                Pokud vás napadá, že lze přes while cyklus udělat i for cyklus, máte pravdu :) Cyklus for je vlastně speciální případ while cyklu. Cyklus while se ale používá na trochu jiné věci, v jeho podmínce často máme např. metodu vracející logickou hodnotu true/false. Původní příklad z for cyklu bychom udělali pomocí while následovně:

                Klikni pro editaci
                • int i = 1;
                  while (i <= 10)
                  {
                      Console.Write("{0} ", i);
                      i++;
                  }
                  Console.ReadKey();
                  
                  • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

                  To ale není ideální použití while cyklu. Vezměme si naši kalkulačku z minulých lekcí a opět ji trochu vylepšeme, konkrétně o možnost zadat více příkladů. Program tedy hned neskončí, ale zeptá se uživatele, zda si přeje spočítat další příklad. Připomeňme si původní verzi kódu (je to ta verze se switch, ale klidně použijte i tu bez něj, záleží na vás):

                  Klikni pro editaci
                  • Console.WriteLine("Vítejte v kalkulačce");
                    Console.WriteLine("Zadejte první číslo:");
                    float a = float.Parse(Console.ReadLine());
                    Console.WriteLine("Zadejte druhé číslo:");
                    float b = float.Parse(Console.ReadLine());
                    Console.WriteLine("Zvolte si operaci:");
                    Console.WriteLine("1 - sčítání");
                    Console.WriteLine("2 - odčítání");
                    Console.WriteLine("3 - násobení");
                    Console.WriteLine("4 - dělení");
                    int volba = int.Parse(Console.ReadLine());
                    float vysledek = 0;
                    switch (volba)
                    {
                        case 1:
                            vysledek = a + b;
                        break;
                        case 2:
                            vysledek = a - b;
                        break;
                        case 3:
                            vysledek = a * b;
                        break;
                        case 4:
                            vysledek = a / b;
                        break;
                    }
                    if ((volba > 0) && (volba < 5))
                            Console.WriteLine("Výsledek: {0}", vysledek);
                    else
                            Console.WriteLine("Neplatná volba");
                    Console.WriteLine("Děkuji za použití kalkulačky, aplikaci ukončíte libovolnou klávesou.");
                    Console.ReadKey();
                    
                    • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

                    Nyní vložíme téměř celý kód do while cyklu. Naší podmínkou bude, že uživatel zadá "ano", budeme tedy kontrolovat obsah proměnné pokracovat. Zpočátku bude tato proměnná nastavena na "ano", aby se program vůbec spustil, poté do ní necháme načíst volbu uživatele:

                    Console.WriteLine("Vítejte v kalkulačce");
                    string pokracovat = "ano";
                    while (pokracovat == "ano")
                    {
                        Console.WriteLine("Zadejte první číslo:");
                        float a = float.Parse(Console.ReadLine());
                        Console.WriteLine("Zadejte druhé číslo:");
                        float b = float.Parse(Console.ReadLine());
                        Console.WriteLine("Zvolte si operaci:");
                        Console.WriteLine("1 - sčítání");
                        Console.WriteLine("2 - odčítání");
                        Console.WriteLine("3 - násobení");
                        Console.WriteLine("4 - dělení");
                        int volba = int.Parse(Console.ReadLine());
                        float vysledek = 0;
                        switch (volba)
                        {
                            case 1:
                                vysledek = a + b;
                                break;
                            case 2:
                                vysledek = a - b;
                                break;
                            case 3:
                                vysledek = a * b;
                                break;
                            case 4:
                                vysledek = a / b;
                                break;
                        }
                        if ((volba > 0) && (volba < 5))
                            Console.WriteLine("Výsledek: {0}", vysledek);
                        else
                            Console.WriteLine("Neplatná volba");
                        Console.WriteLine("Přejete si zadat další příklad? [ano/ne]");
                        pokracovat = Console.ReadLine();
                    }
                    Console.WriteLine("Děkuji za použití kalkulačky, aplikaci ukončíte libovolnou klávesou.");
                    Console.ReadKey();

                    Konzolová aplikace
                    Vítejte v kalkulačce
                    Zadejte první číslo:
                    12
                    Zadejte druhé číslo:
                    128
                    Zvolte si operaci:
                    1 - sčítání
                    2 - odčítání
                    3 - násobení
                    4 - dělení
                    1
                    Výsledek: 140
                    Přejete si zadat další příklad? [ano/ne]
                    ano
                    Zadejte první číslo:
                    -10,5
                    Zadejte druhé číslo:

                    Naši aplikaci lze nyní používat vícekrát a je téměř hotová. Již toho umíme docela dost, začíná to být zábava, že? :)

                    Operátor ++

                    Na závěr si ještě zmíníme něco více o operátoru ++. Již víme, že zvýší hodnotu libovolné číselné proměnné o 1. Můžeme jej tedy používat i mimo for cyklus, tedy v běžném kódu, např.:

                    Klikni pro editaci
                    • int bodu = 0;
                      Console.WriteLine("Je Slunce koule žhavých plynů?");
                      string spravnaOdpoved = "ano";
                      string odpoved = Console.ReadLine();
                      if (odpoved.ToLower() == spravnaOdpoved.ToLower()) {
                         bodu++;
                         Console.WriteLine("Správně, máš celkem {0} bodů", bodu);
                      }
                      
                      • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

                      Pokud zadáme správnou odpověď, kód výše vypíše:

                      Konzolová aplikace
                      Je Slunce koule žhavých plynů?
                      ano
                      Správně, máš celkem 1 bodů

                      Pokud patříte k lidem, kteří si opravdu rádi zkracují svůj kód, můžete využít toho, že operátory ++ a -- hodnotu čísla i vrací. Lze je tedy použít přímo jako hodnotu, i když je kód pak méně čitelný, protože na jednom řádku probíhají 2 věci:

                      • Hodnota se zvýší nebo sníží o 1.
                      • Hodnota se vrátí třeba k výpisu, který může být na témže řádku.

                      Operátory takto můžeme použít dokonce dvěma způsoby a vrátit si tak buď novou hodnotu, nebo tu před zvýšením/snížením:

                      • promenna++ nebo promenna--Vrátí současnou hodnotu a až pak zvýší/sníží hodnotu promenna o 1.
                      • ++promenna nebo --promenna – Zvýší/sníží hodnotu promenna o 1 a vrátí novou hodnotu.

                      Tuto znalost nyní využijme u příkladu kvízu výše:

                      Klikni pro editaci
                      • int bodu = 0;
                        Console.WriteLine("Je Slunce koule žhavých plynů?");
                        string spravnaOdpoved = "ano";
                        string odpoved = Console.ReadLine();
                        if (odpoved.ToLower() == spravnaOdpoved.ToLower())
                           Console.WriteLine("Správně, předtím jsi měl {0} bodů a teď máš o 1 víc!", bodu++);
                        
                        • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

                        Výsledek je nyní následující:

                        Konzolová aplikace
                        Je Slunce koule žhavých plynů?
                        ano
                        Správně, předtím jsi měl 0 bodů a teď máš o 1 víc!

                        Hodnota proměnné bodu je nyní opravdu 1, ačkoli ve výpisu máme 0. Operátor ++ hodnotu proměnné na daném řádku totiž nejprve vrátil a až potom zvýšil. Nám se ovšem spíše hodí napsat operátor ++ před proměnnou, abychom dosáhli téhož výpisu jako předtím:

                        Klikni pro editaci
                        • int bodu = 0;
                          Console.WriteLine("Je Slunce koule žhavých plynů?");
                          string spravnaOdpoved = "ano";
                          string odpoved = Console.ReadLine();
                          if (odpoved.ToLower() == spravnaOdpoved.ToLower())
                             Console.WriteLine("Správně, máš celkem {0} bodů", ++bodu);
                          
                          • Zkontroluj, zda výstupy programu odpovídají předloze. S jinými texty testy neprojdou.

                          Nyní je výsledek stejný jako původně:

                          Konzolová aplikace
                          Je Slunce koule žhavých plynů?
                          ano
                          Správně, máš celkem 1 bodů

                          Kód funguje úplně stejně jako ten výše, nejdříve zvýší hodnotu proměnné bodu a pak se tato hodnota předá k výpisu.

                          Z hlediska přehlednosti doporučujeme tuto praktiku spíše nepoužívat. Že je proměnná modifikována, a ne jen vypisována lze totiž velmi snadno přehlédnout, zejména když je text delší a konec řádku tak není vidět. Nicméně na podobné kódy můžete narazit v cizích projektech, a proto je dobře, že jsme si zde tuto praktiku ukázali.

                          V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 7. lekci C# .NET, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


                           

                          Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

                          Stáhnout

                          Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

                          Staženo 1336x (90.66 kB)
                          Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

                           

                          Jak se ti líbí článek?
                          Před uložením hodnocení, popiš prosím autorovi, co je špatněZnaků 0 z 50-500
                          Předchozí článek
                          Řešené úlohy k 6. lekci C# .NET
                          Všechny články v sekci
                          Základní konstrukce jazyka C# .NET
                          Přeskočit článek
                          (nedoporučujeme)
                          Řešené úlohy k 7. lekci C# .NET
                          Článek pro vás napsal David Hartinger
                          Avatar
                          Uživatelské hodnocení:
                          912 hlasů
                          David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
                          Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
                          Aktivity